Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Pang Poff Pavlo : om när mammor och pappor skiljer sig

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Träffsäker för barnen den berör.

11 september 2018

Boken handlar om Pavlo vars föräldrar ska skiljas. Boken tar sin början samma kväll dom berättar och vi får följa hela processen med flytt till Pavlos nya hem och hur vardagen är fullt av tankar, känslor och sorg.

Denna bok får jag väldigt delade känslor till.
Dels tycker jag den är riktigt bra då den lyfter upp ett klart barnperspektiv där alla känslor är okej.
En mängd olika frågor och tankar som ett barn kan känna sig förvirrad kring under en separation lyfts upp till ytan.
Pavlos kompis Peg blir som ett slags "förståndets röst" när Pavlo lyfter upp alla känslor och tankar, och Peg är där med respons som ökar barnets förståelse - samtidigt som ilska, skam och skuldkänslor minskas. T.ex att man skiljer sig trots att man lovat att vara tillsammans. Eller att det aldrig är barnets fel. Dessa tankar skriver Staaf in i berättelsen riktigt bra som gör saker lätta att förstå och greppa för målgruppen.

Genom boken får vi även ta del av förskolekompisarnas olika erfarenheter som visar på en bredd på hur man kan hantera det och känna - där allt är okej. Men jag saknar en del bitar. T.ex så får vi genom Pavlo och kompisarna ta del av sex stycken skilsmässor. Där alla är heterosexuella relationer t.ex.
Och vid den sida där en familj med bonusföräldrar berörs via Pegs familj känns texten vuxenfokuserad. Där tappar författare barnperspektivet som genomsyrar övriga boken enligt oss. Att en bonusförälder försvinner efter en separation och det inte blir umgänge som när det är mamma/pappa tänker jag kan vara en jobbig period med för ett barn med jobbiga tankar. Jag hade gärna sett ett annat perspektiv på den sidan. Alla övriga relationer som bryts i boken är just mellan mammor och pappor. Som förmodligen är just det vanligaste för barn i denna åldern kanske?

Överlag känns boken rätt normativ - men ändå väldigt träffsäker för barn som berörs. Men även till viss del onödigt exkluderande på en del andra sätt. Jag tycker det är svårt att betygsätta boken. Boken är bra och fångar upp många bra tankar för barn som är målgruppen: alltså skilsmässobarn. Därför sätter jag 4 av 5 ⭐️ på boken, annars betyg 3 mer generellt.