Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Den magiska rustningen

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Riktigt bra fantasy för barn!

19 november 2018

Vi har nu läst fjärde och senaste delen i fantasyserien "Äventyren i Sagofallen" som handlar om syskonen Sofia och Leo som genom övernaturliga fenomen i varje bok får komma till Sagofallen. En magisk värld vars öde på något sätt är sammanflätat med deras vanliga värld. Väl på plats i Sagofallen visar det sig att riket är i behov av deras hjälp för att kämpa mot mörkrets krafter som gestaltas av olika schackpjäs-karaktärer.
På sitt äventyr får de bland annat hjälp av enhörningen Månstråle men även flera andra starka karaktärer från Sagofallens förtrollade värld.
I "Den magiska rustningen" lyckas Blixt fånga aktuella och samhällsengagerade ämnen i sitt fantastäventyr. Syskonen får nämligen nu kämpa mot mörkrets som i denna bok använder sig av vädrets krafter för att besegra Sagofallens goda väsen i kampen om makten. I syskonens hemvärld härjar kraftiga oväder pga av klimatförändringar. Så för att rädda sin hemvärld måste de även rädda Sagofallen då dessa världar är sammanflätade.
Detta sätt att använda sig av aktuella inslag i ett fantasyäventyr uppskattade vi.
Min A, 8 år har uppskattat samtliga delar i Äventyren i Sagofallen och tyckt att berättelserna är fantastiska. Jag som vuxen tycker att varje bok har blivit bättre och bättre - tidigare delar har jag gett en viss kritik men ändå i slutändan satt 4 av 5 då böckerna är riktigt bra och A har älskat dom. Den kritiken av tidigare delar tycker jag inte denna fjärde del berörs av.
Den magiska rustningen är klart bäst hittills och en solklar femma. Den magiska rustningen är rakt igenom en riktigt bra upplevelse att läsa högt. Även utifrån ett genusperspektiv så tycker jag denna boken blivit mer nyanserad och bra - kul!
Är du nyfiken på tidigare delar i serien så swipa höger eller sök på titlarna Styx märke, Svarta damen och Den vita löparen. Serien kommer bli totalt sju delar.