Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Paketlandet

20 november 2018

Paketlandet är den fristående fortsättningen på den populära och roliga boken Fislandet.
I denna bok möter vi istället brevbäraren Petra som huvudkaraktär som verkligen ogillar obehagliga barn.
Plötsligt en dag på jobbet när julen närmar sig bestämmer hennes chef att hon ska få extra ledighet över jul och ger henne ett paket samtidigt som han skickar iväg henne från jobbet.
Paketet tappas tyvärr och oturligt nog hittas det av barnet Casper.
Hur ska Petra lösa detta? Samtidigt som hon plötsligt börjar förvandlas och får ansvar över ett viktigt juluppdrag.

Boken är skriven med samma barnsliga humor som i Fislandet - och det menar jag som något positivt. Jag läste boken ihop med A, 8 år och I, 5 år och vid tillfällen satt vi alla tre fnissandes när vi två kvällar i rad läste först Fislandet och sen Paketlandet. Det var roligt att se att böckerna passade så bra för bägge barnen. De var roliga men också såpass konkreta och tydliga så även femåringen hängde med bra vilket gjorde att hon uppskattade boken med. Där gjorde även illustrationerna av Anna Ileby en viktig insats som verkligen förstärker de humoristiska inslagen. Riktigt bra böcker för lågstadiebarn som behöver en puff i att börja läsa själv då böckerna är lättlästa för de som börjat komma igång med läsningen samtidigt som de är roliga så man vill fortsätta läsa.
Trevligt med ett tydligt jultema som ändå är sprakande med fantasi t.ex i form av Petras julskägg. En annan bra bisak är att Petra får förmåga att höra barns tankar och vid ett tillfälle när Petra lyssnar av flera barn på raken så avslöjas i en flickas tankar hur hon är kär i en annan flicka. Detta är inget som tas upp ytterligare men ändå fint att författarens skriver in och normaliserar homosexuell kärlek utan att det görs konstigt.

Författaren känner också sin målgrupp och skriver in saker som är populära i dagsläget i handlingen. T.ex snällslajm som barnen också får ett recept på i slutet av boken.
Boken har också en viktig handling kring relationer, vänskap och att våga släppa folk inpå igen även efter att man blivit sårad. En sak vi uppskattade i relation med Fislandet är att Casper och Märtas relation är mer utpräglad enbart vänskaplig, och att Casper fått lov att förändras från den bråkiga killen som gestaltas i Fislandet till att hans fina sidor fått komma fram mer tydligt i Paketlandet. För oss som läste bägge böckerna på raken så var det fint att böckerna nyanserade människor på det sättet, viktigt att komma bort från motsatsförhållanden hos barn och stämplingar för att få till positiva förändringar. Fint!

En rolig men viktig bok som passar fint som julläsning. Både som högläsning och för barn att läsa själva.