Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Stella och kyrkogården

Stämningsfullt om spöken

22 december 2018

Boken handlar om tolvåriga Stella som dör när hon blir påkörd av en bil. Efter att hon dött hamnar Stella på stadens kyrkogård, som nyblivet spöke där träffar hon andra spöken från olika tidsåldrar. Som spöke så går det dessvärre inte att lämna kyrkogården. Stella är dock fast besluten om att lycka lämna kyrkogården samtidigt som det visar sig att olyckan inte var en olycka. En lönnmördare bär ansvaret, en lönnmördare som nu ska mörda Stellas mamma. Stella måste alltså lyckas lämna kyrkogården för att rädda sin mamma - men hur?

Det absolut bästa med boken enligt A är att boken innehåller en livsfarlig mördare, eller två. Han uppskattar de övernaturliga inslagen kring spökena och deras förmågor. En karaktär som A uppskattade är fru Brown - ett spöke som enligt honom är tokig och alldeles för glad. Överlag så har boken en perfekt mängd olika karaktärer. Lagom många med ett lagom djup, utan att det blir för mycket att hålla reda på.

Jag som vuxen tycker att Hultén skriver med ett väldigt beskrivande språk t.ex miljöbeskrivningar som förhöjer den litterära upplevelsen av boken. Samtidigt så skriver han ändå vardagsnära som inte känns pretentiöst - väldigt bra avvägt för den aktuella målgruppen. En bra sak är att det också finns en del lite mer svåra ord i boken som A inte kände till, som han då fick möjlighet att lära sig när jag frågade om han förstod.
Dock är boken lite svår att högläsa då många meningar är lite för långa för att få till ett behagligt läsflyt. Jag skulle nog säga att boken passar bättre som en bok för barnen att läsa själva än som en högläsningsbok. Jag upplevde även att typsnittet i boken gärna kunde varit lite större för en bekvämare läsning. Men det gick ändå bra.

Boken är spännande men också mjuk och känslomässig. Fast det finns läskiga inslag i historian också. Boken är som sagt spännande men ändå hyfsat stillsam samtidigt.

En annan intressant sak med boken är diskussionerna vi hade under läsningens gång kring de två olika mördarna i boken. A reflekterade över hur ena mördaren först hade haft "bra" anledningar att mörda hemska personer men att han sen hade gått över till att mörda mot betalning, medan den andra mördaren började mörda mot betalning direkt. Utan förskjutning då, så A tyckte då att den andra mördaren var hemskare. Om den förskjutningen resulterade i olika sätt att se på deras handlingar. Vi hade då en väldigt udda filosofisk diskussion kring detta, men som ändå var rätt intressant.
Utan att spoila så kunde vi sedan fortsätta dessa diskussioner efter bokens slut som har en annorlunda och lite oväntad vinkling.

Både jag och A uppskattade boken under läsningen. Men medan jag uppskattade slutet så uttryckte han besvikelse när boken var slut. Han hade hoppats på ett än mer rafflande och storslaget slut. Men jag skulle säga att boken är klart läsvärd för bokslukare. Extra mycket för någon som vill läsa spökhistorier som är lite lagom läskiga.