Användarprofil TM Nilsson / Betyg & recensioner / Underkastelse

Recension av TM Nilsson

Briljant och aktuell

9 mars 2019

'Underkastelse' gavs ut samma ödesmättade dag som morden på karikatyrtecknarna på tidningen 'Charlie Hebdo' i Paris i början av januari 2015... Ett både kusligt och meningsfullt sammanträffande. Och jag är övertygad om att boken skulle ha sett annorlunda ut om den kommit ut ett halvår senare. Men nu blev det inte så. Houellebecq har inte gjort sig känd för att stryka islam 'medhårs' och har blivit även ställd inför rätta vid ett par tillfällen med anledning av sin skoningslösa kritik av den näst största världsreligionen. Han har dock blivit friad varje gång med anledningen av det 'höga taket' som finns för yttrandefriheten I Europa. 'Vis av erfarenheten' eller om det är en frukt av utveckling, mognad eller fruktan - sannolikt det förra, så väljer Houellebeqc här att gestalta hur 'Det muslimska brödraskapet' tar makten i Frankrike med nyanserade och 'demokratiska' medel; och ironin är emellanåt närmast omärklig. Något långt ifrån alla resenscenter av boken tycks ha noterat. (Ironiskt nog sker maktövertagandet på samma legitima sätt som när Macron kom till makten häromåret. Franska folket 'valde inte honom', utan valde att inte rösta på Marie Le Pen... )

Och detta är styrkan med boken: Houellebeqc kritiserar - men även ironiserar med briljans - över den konsumerande och andligt förvirrade 'medelklasseuropéen likväl som han inte blundar för vad som kan ske om det politiska islam får fritt spelrum i ett Europeiskt land där religionen anses var en privatsak och där institutioner som utbildningsväsende etc så långt som möjligt ska vara ideologiskt oavhängiga. (Man bör dock komma ihåg att detta inte skett 'över en natt' eller 'utan strid'.) Med små förskjutningar i såväl vardag - som offentligt liv flyttar 'det politiska islam' fram sina positioner. Till slut blir det även omöjligt för huvudpersonen, universitetsläraren Francois, att inte själv kapitulera och konvertera eftersom det innebär så många fördelar... Houellebeq ger dock inte en helt negativ bild av islam, utan öppnar även upp för dess andliga värden..... En mycket underhållande, mångbottnad och rolig - men även skrämmande, berättelse, som även raljerar över ett Europa som är 'på väg att gå vilse'.... Mycket läsvärd!