Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Karatemumien

Recension av Barnboksfamiljen

Lockar till läsning!

14 mars 2019

Vi har läst igenom hela serien "Monster Monster".

Något jag uppskattar med serien är att det så genomgående riktar sig till just BARNEN och vill väcka deras läslust. Detta är inga böcker som kommer få augustnomineringar men det är ändå böcker som redan vid sina fantastiska omslagsillustrationer lockar barn till läsning. Även inne i böckerna finns illustrationer som håller läslusten vid liv - tyvärr inte i färg. Men fortfarande fina!

Huvudkaraktärerna i serien är fem stycken kreativa barn som flertalet är extra duktiga på något. T.ex rita, måla, skriva.
Serien tar sin början vid ett blixtnedslag, som på ett magiskt vis förvandlar barnen och deras saker - men tyvärr också lärare Engelbrekts projektor.
Barnen får var och en olika förmågor som här ihop med deras individuella prylar.
Men projektorn skapar nya slags monster som är kombinerade av olika mardrömsmonster i barnens ögon. I första boken får vi följa barnens kamp mot den köttätande tentakelväxten som är en kombo av en köttätande växt samt bläckfisk. I en annan bok får vi följa barnens kamp mot varulvsvätten. Ni fattar idéen?

Böckerna har varit underhållande och A har uppskattat våra lässtunder. Han har sedan själv efter läsningen klurat vidare på böckerna. Vad för något skulle han själv vilja skapa med Toves ritförmåga? Och varför slår inte bara Engelbrekt sönder projektorn i tusen bitar? Många detaljer att fundera vidare finns på i boken. En idé för lärare är att läsa första boken högt i klassen och sedan låta barnen själva skapa en berättelse med ett liknande kombo-monster. Det tror jag skulle bli en intressant skapande stund som också kommer väcka barnens intresse för att själva läsa igenom resten av serien.

Ytterligare en sak vi verkligen gillar med böckerna är att författaren verkar ha arbetat med normkreativ representation. Huvudkaraktärerna är ett gäng barn som kommit samman men egentligen är rätt olika till sätt och personlighet men även utseende. Ett av barnen har selektiv mutism - något jag faktiskt aldrig mött tidigare hos en karaktär i en barnbok. Men författaren lyckas ändå göra hennes karaktär levande och aktiv i berättelsen. Fint!
Karaktären Tove har också två stycken mammor, men detta göra inte till något konstigt utan presenteras enbart som en bit av historian där hennes familj syns. Vi gillar när man normaliserar alla slags familjer! Senare i böckerna får vi även fördjupat lära känna karaktärerna och upptäcker nya saker med dem. T.ex så har ett av barnen en lillasyster med downs syndrom och vi får delvis följa barnets tankar innan boken på nytt tar fart i kampen mot ett monster. Observerar man omslagen ser man också att tjejen Tove är
den karaktär som aldrig är rädd vilket också stämmer väl överens med berättelsen. Hade dock gärna sett ännu en tjej bland huvudkaraktärerna.

Fina böcker vars berättelser har varit riktigt roliga att läsa med A. Böckerna har genomgående varit lätta att högläsa med ett bra läsflyt.