Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Meja och de magiska fotbollsskorna

Recension av Barnboksfamiljen

Fint om fotboll och separation

26 mars 2019

I boken möter vi fotbollsälskande Meja som äntligen ska få börja träna med lokala fotbollslaget. Innan första träningen måste hon få pappa att köpa ett par riktiga fotbollsskor. Men har pappa råd och kommer nya skor vara tillräckligt för att Meja ska räcka till?

Boken handlar delvis om den nervösa känslan kring att börja med en ny aktivitet och vara ny i laget. Men bokens kärna enligt oss är ändå något annat. Lind-Isaksson skriver träffsäkert om att vara barn mitt i en skiljsmässa och varannan-vecka livet. Känslan i magen när föräldrar bråkar om en och inför en. Även om det "bara" är syrliga småhårda kommentarer mellan de vuxna. Hur det påverkar. Här är en berättelse skriven ur barnens perspektiv. Om man går igenom en separation så är mitt råd att högläsa boken tillsammans med ditt barn, förmodligen kommer ni både två få nya tankar samtidigt som boken öppnar upp för samtal.

Något jag också uppskattade var att Mejas kompis också har separerade föräldrar men där ser det ut på annat sätt. Istället för en engagerad pappa och fin relation får vi läsa ytligt om deras sargade relation, pappans ilska och uteblivna önskan om att ha sin son boendes hos en på pappas vecka.
Jag tycker detta är fantastiskt bra att skriva in i en bok även för åldrarna 6-9 år. För även om man inte vill det, så är det faktiskt ett faktum för väldigt många barn. Att ha en förälder som rent ut sagt skiter i en och blir otrevliga när de "tvingas" ta hand om sitt barn. Det är smärtsamt, men det är också smärtsamt att känna sig helt ensam i det. Modigt och bra av författaren att våga skriva in dessa detaljer i boken.

Jag högläste denna boken för min I (5,5 år) som lyssnade igenom hela boken men som ändå kändes lite i yngsta laget för boken. Förmodligen passar den bättre för ca 7-9 år för att ta till sig hela boken, även om den fungerade nu också. Mycket tack vare Bettina Johanssons härliga illustrationer som prioriterats att tryckas i färg genom hela boken. Tummen upp!

En fin bok som passar väldigt bra till högläsning, roligt också med en fotbollsbok med en tjej som huvudkaraktär.