Användarprofil Anna Bokmal / Betyg & recensioner / Anteckningar från en orolig planet

Recension av Anna Bokmal

Jag mår bättre redan efter första kapitlet!

27 april 2019

Matt har levt med ångest och panikattacker under många år, och berättar om sina erfarenheter och vilka tankar det har väckt hos honom. Han börjar leta efter samband mellan hur kan mår, och hur världen han lever i ser ut.

"När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det?"

Jag älskar den här boken redan efter den inledande delen.
Som det här med att vi är uppkopplade hela tiden. Med stor igenkänning nickar jag ivrigt, men ja! - det är ju precis så här jag känt och tänkt också! Jag läser högt för min man, som även han bekräftar att det är ju precis så det är. Skillnaden mellan min man och mig är att jag är den uppkopplade av oss två. Jag har upplevt att min skärmtid börjat besvära mig, medan min man knappt rör sin telefon om han inte ska ringa någon, han har inte ens skaffat Facebook. Han verkar klara sig bra ändå. Kanske bättre utan. Det kan inte kan vara sunt att fortsätta så här. Människor stirrar mer och mer på sina telefoner och kommer allt längre från varann, och oss själva. Så när jag får den här fantastiska boken i min hand, så är det klart att jag jublar.

Det här är en smart, skarpsint och filosofisk bok. Utan pekpinnar förmedlar författaren en rad kloka sanningar, och tankar, på ett kärleksfullt sätt om hur vi kan leva mer harmoniskt. Att kliva ut ur boxen, välja och tänka själva. Jag läste ut boken på bara några timmar, med stor behållning. "Anteckningar från en orolig planet" skänkte mig ett slags lugn i sinnet, en känsla av att jag är på rätt väg, och en stor glädje att vi är fler som tänker i samma banor. Det finns ett hopp för denna oroliga planet, och människorna som bor på den, ändå!