Användarprofil ElinsBokhylla / Betyg & recensioner / Mamma, pappa, barn

Recension av ElinsBokhylla

Mamma, pappa, barn
Pocket
1 recension

Helt okej, saknar spänningen

29 april 2019

Mamma, pappa, barn, andra delen i Carin Gerhardsens Hammarbyserie och jag hade hoppats på att serien skulle bli bättre, att jag skulle fastna mer i den än jag gjorde med första delen. Men tyvärr så är det något med Mamma, Pappa, Barn som jag inte heller gillar så mycket. Jag vet inte riktigt vad det är men det är något som jag inte riktigt faller i min smak, ni vet säkert hur det kan vara ibland. Något som gör att man inte riktigt fastnar i boken, utan nästan längtar tills boken är slut. Det låter hårt jag vet, men det är något som inte klickar för mig.

Precis som i första delen Pepparkakshuset så tyckte jag att bokens handling var spännande, händelserna var verkligen välskrivna och intressanta. Kapitlen var väldigt detaljerade och spänningen fanns med under hela boken, från start till slut. Denna gång var morden och händelserna kring överfallen väldigt tunna, det saknade jag lite. Jag tycker att det blir lite extra spännande om man får följa med under morden och överfallen.
Återigen så upplever jag att mordutredningen och fallen låg lite i bakgrunden av själva historien, visst de var en stor del av boken, såklart. Utan jag upplevde att karaktärernas liv runt omkring var mer detaljerade och beskrivna än det som faktiskt intresserar mig, utredningen och våldshandlingarna.

Även denna del upplevde jag lite som tam, långtråkig och med ett fokus på enligt mig helt fel saker. Det är trevligt att få reda på karaktärernas privatliv men jag upplever att det tar över på ett inte så positivt sätt. Dessutom måste jag säga att boken har lite för många karaktärer, det var svårt för mig att hålla isär de olika personerna. Minns att jag även upplevde detta i första delen Pepparkakshuset , jag förstår att det behövs många karaktärer för att en story ska kunna funka. Men jag hade nog hellre sett att Gerhardsen hade fokuserat på huvudkaraktärerna och bara snuddat lite vid de andra karaktärerna, samt lämnat lite mer utrymme för brotten och utredningen som jag nu upplever är lite tam och tråkig.