Användarprofil Lollos bokhörna / Betyg & recensioner / Det första chiffret

Recension av Lollos bokhörna

Kvinnor för rikets säkerhet!

1 maj 2019

"Det första chiffret" av Denise Rudberg är en roman där vi förs tillbaka till 1940-talets Sverige. Världen är i krig och Sverige upplever ett hot från Tyskland och Nazisterna. Boken handlar om tre starka och modiga kvinnor som förs samman genom sin förmåga att se mönster och koder för att genom signalspaning knäcka nazisternas kod. I boken får man växelvis följa Signe, Elisabeth och Iris, hur deras är och hur deras liv flätas samman genom att de blir utvalda av regeringen för att göra ett jobb.

Jag har läst det mesta som Denise Rudberg har skrivit allt från chic-lit, hennes elegant crime serie och hennes ungdomsböcker. Jag älskar hennes böcker! Men detta är bättre, en historisk roman där fokus ligger på kvinnor och deras öden. Denise är skicklig på att beskriva tidens anda, hur livet var under 1940-talet med alla de faror och oron som fanns och att leva med ransoneringskuponger när man skulle handla. Hon är väldigt bra på att fånga språket och miljöerna som är typiska för tiden. Det var inte en lätt tid att leva och inte en lätt tid för kvinnor att leva i. Jag tycker att det är underbart att få läsa en roman som handlar om just starka kvinnor, som tar för sig, som uppskattas och som säger ifrån mot männen.

Denise har en förbaskat bra historia som hon berättar för oss! Jag tycker att hon skriver väldigt målande och beskrivande och det gör att jag kan se historien framför mig, se miljöerna och människorna. Det är en lätt bok att läsa, sidorna flyger fram och boken är svår att lägga ifrån sig. Dessutom slutar boken med en rejäl cliffhanger, så jag hoppas verkligen att bok nummer två kommer snart!

Denise har lyckats än en gång, det här är hennes bästa bok