Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Rekordskolan: Klockan tickar!

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Läslustexplosion!

9 maj 2019

I "Klockan tickar" försvinner plötsligt Siljes favoritlärare och barnen behöver samarbeta för att återfinna henne. Under jakten så får barnen utforska övriga delar av ön.

Rekordskolan har verkligen lyckats med omslagen som skapar läslustexplosioner hos barnen i min närhet. En läslustexplosion som sedan boken tar vara på i sin text och gör att barnen fortsätter läsa och älska boken. ALLA barn blir sugna på att läsa boken när de får se det glimmande omslaget. Lägg/ställ boken så omslaget syns så kommer boken bli läst. Oavsett om det handlar om i ett klassrum eller egna barnets nattduksbord.

En sak som min A uppskattat är alla rekord med tillhörande detaljer och siffror. Vi har nog alla träffat på barn i bokens målgrupp som älskar den matematiska övningen 1 + 1 = 2, 2 + 2 = 4 osv upp i svindlande höga tal. På samma sätt vävs fascinerande tal och rekord in i berättelsen på ett sätt som min A tycker är roligt. Igår läste jag hela boken pärm till pärm för A (snart 9 år) och I (5,5 år) och de lyssnade storögt. Idag när A kom hem från skolan så behövde han direkt ha gummisnöre och pärlor. Han skulle nämligen slå världsrekord i längsta pärltunga på en pappersödla. Boken har uppenbarligen fångat honom mycket och den fick stor tumme upp av honom.

Även jag som förälder tycker boken är trevlig och rolig att läsa med barnen. Dock har jag svårt för att arbete med belöningsstjärnor får så stort utrymme i boken. Barnen får stjärnor i belöningar när de lyckats med uppgifter. När de misslyckas med prov eller kommer för sent får de avdrag. Detta tycker jag var ett tråkigt och förlegat inslag i en bok som utspelar sig på en skola. För mig personligen påminner det om en barnsyn som jag inte ställer mig bakom. Jag tror inte att så många barn börjar komma i tid pga av förlorade belöningsstjärnor utan att det snarare blir en bekräftelse av deras självbild av sig själva som slarviga. Samt att lärande ska väl vara sin egen motivation och belöning? Inte prestera för att få stjärnor. Jag tror att barn gör rätt om de kan, misslyckas de så är kravet för svårt av någon anledning. Hur kan vi skapa förutsättningar, ge rätt stöd, odla en relation och samarbeta med barnet så att det lyckas? Jag gillar alltså inte detaljen med belöningsstjärnor i boken. Skolan i serien har tydliga ramar och krav - vilket känns helt okej i övrigt.

Nu fick detta negativa med belöningsstjärnor ett stort utrymme i recensionen eftersom det kändes viktigt att lyfta. Men fortfarande så är så gott som allt övrigt i boken bra och det är en bok vi verkligen uppskattar. A (9 år) har som sagt älskat både första och andra delen.
Bra böcker att sticka i handen på sina barn över sommarlovet för att locka till läsning och förebygga lästappet som sker under sommaren för många barn.
Tredje delen i serien släpps redan i höst.