Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Pojken med örnen

Recension av Barnboksfamiljen

Bra om konsthistoria

13 maj 2019

Det som är extra fint med upplägget är att böckerna inte är några långrandiga faktalektioner. Fredrika lotsar fram Petra i att tolka konstföremålen med frågor som fångar upp Petras tankar och tolkningar. Vad har konstnären försökt förmedla med sitt verk? Vad ser Petra i bilderna? Författaren har även vävt in Petras tankar kring konsten och kopplat till olika saker som händer i hennes vardag. T.ex hur barn kan försöka förmedla makt och status i sitt beteende på skolgården precis som Napoleon försökte förmedla detsamma i målningar. Intressant upplägg att väva in tolkningar av konsthistorien i tolkningar av sin vardag. Samtidigt tillför karaktären Fredrika lite fakta i deras diskussioner för att stimulera Petras tankar än mer. Detta gör författaren skickligt i bägge böckerna. Genomtänkt! I slutet av varje bok får vi också läsa en kortare faktatext om de konstföremålen som lyfts upp i varje bok. Lite oväntat från min sida så visade det sig att även A (snart 9 år) uppskattade böckerna. Han är väldigt visuell och reflekterande, så upplägget engagerade honom. I boken finns enstaka helsidor med illustrationer i färg som också kompletteras med mindre svartvita illustrationer under textens gång. Dessa illustrationer förhöjer och kompletterar. Boken hade inte fungerat utan illustrationerna och de fyller ett viktigt syfte i upplevelsen. Så vill man högläsa boken för en skolklass så bör man fundera över att komplettera med en dokumentkamera eller projekterat bildspel. Rent textmässigt så känns det som om böckerna kunde ha varit lite mer bearbetade. På sina ställen blir boken väldigt upprepande under högläsning. Ibland kommer karaktärernas namn så ofta att det känns som man läst namnet "Petra" tio gånger på bara några meningar. Men samtidigt så finns andra stycken när högläsningen fungerade felfritt. På vissa ställen var det som högläsare också svårt att få till rätt betoningen av texten innan man insett att man redan läst "fel". Jag upplevde att texten överlag fungerade bättre att högläsa i andra boken, "Pojken med örnen". Men första boken kändes läsvärd också även om jag tycker den andra boken var bättre ur flera perspektiv. Jag gillar att böckerna har ett tydligt fokus med generationsöverskridande vänskap full av respekt. Något som jag kände mig lite kritisk till är att Petras pappa verkar vara så frånvarande från projektledarrollen i familjen. Trots att de lever i en kärnfamilj och både föräldrar arbetar så är det mamman som har den tydligaste rollen som föräldern som "roddar" vardagen. När Petra skadar sig under gymnastiken pga av för små gympaskor så är det sin mamma hon blir arg på. För denne inte köpt nya skor trots hennes påminnelse. Men det har inte pappa heller! tänkte jag. Som kompenserande reflektion kan jag lyfta att vid flera tillfällen i de olika böckerna så synliggörs pappor som är engagerade i sina barn och föräldraskap på annat håll. I övrigt känns böckerna bra utifrån ett genusperspektiv