Recension av C.

Trevliga kok- och bakböcker av Johanna Westman

4 juni 2019

Trots att jag inte tillhör Johanna Westmans målgrupp på 9-12 år, utan är över 25 år, så tycker jag väldigt mycket om hennes receptböcker. Det är skönt att kunna bläddra i en kokbok med recept som inte är allt för svåra, även för en som lagar mat ganska ofta från grunden. Det som gör att denna bakbok tilltalade mig var att hon beskriver noggrant med kortfattat om olika matallergiker och matöverkänsligheter.
Det är kul att hon ger tips och trix i boken, för att göra slutresultatet bättre.

Jag gillar hennes stil av att förklara noga hur du ska laga till maten utan att dumförklara kocken där hemma, oavsett ålder. Hennes böcker hjälper även dem som nyligen har fått upp intresset av att laga mat, men också dem som kan ha lite ont om tid att fixa eftermiddagen eller helgens fikat till kvällens middag. Jag har många gånger valt att kolla på hennes recept då det kan vara att jag bara behöver ett tillbehör till den kvällens middag. Ibland kan det kännas skönt att inte behöva laga komplicerade recept som kan ta flera timmar, utan att hitta ett recept där den totala tiden för skapandet av just den maträtten, inklusive för- och efterarbete kring denna maträtt tar max 1,5 timme, förutsatt att du har ingredienserna hemma sedan tidigare.

Det som kunde ha varit lite bättre med denna bok kunde kanske ha varit olika avdelningar i boken där fokus är på allergivänliga recept, så det blir enklare att laga fika som hjälper dem som nyss fått veta att de är matallergiker eller har en matöverkänslighet.
Det är det extra kul att hennes humor syns på de flesta sidorna i boken genom bilder på henne och hennes prattexter.

Jag rekommenderar JW böcker för dem som vill laga god mat och goda efterrätter utan att göra det komplicerat. Andra bra kokböcker är Clara Lidströms serie Steg för steg, som också ger tydliga instruktioner.