Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Kan du lyfta en fröken?

Recension av @Barnboksfamiljen på instagram

Kan du lyfta en fröken?
Inbunden
1 recension

Träffsäkert med stark barnperspektiv

22 juni 2019

När jag först fick denna boken hem i brevlådan som recensionsex blev jag lite skeptisk. Titeln "Kan du lyfta en fröken?" tillsammans med en handling om kraftmätningar mellan två pojkar gjorde mig misstänksam. Jag som ogillar machokultur blev direkt skeptisk men tänkte att jag skulle ge boken en chans.
Jag högläste boken högt för hela familjen i bilen och blev verkligen positivt överraskad.
Vid flera tillfällen skrattade stora som små tillsammans av bokens träffsäkra och humorskildring.
Även utifrån genusperspektiv tycker jag boken håller måttet. Kraftmätningarna med styrka är något jag ser hos många barn i jobbet. Så ämnet lockar verkligen många barn. Lindén har skildrat detta humoristiskt utan att machokänslan tar över boken. Det finns även mycket andra detaljer invävt i berättelsen med genusperspektiv. När Adnan bryter armen så är det en kille som ritar ett hjärta på gipset och en tjej som ritar en dödskalle. När Kim kaxar sig med att lyfta en stor snöboll, så ser vi flickor i bakgrunden som lyfter snöbollar som är tre gånger större i för- och bakgrund.

Samtidigt ÄR det en berättelse om machokultur, men jag tänker att man kan använda sig av boken för att diskutera kring machokultur i barngrupper. I boken är berättelsen absurd och humoristisk vilket kan vara ett sätt att enklare uppmärksamma den egna barngruppens machostrukturer för barnen. Exemplet kring snöbollarna kan enkelt vara ett sätt att diskutera kring hur många flickors styrkor och tillgångar ofta inte uppmärksammas lika mycket.

Jag personligen har lite svårt för titeln och att Adnan lyfter fröken mot hennes vilja i boken (tolkar jag det som då hon lyfter upp ajjabajja-finger samtidigt). Det rimmar lite illa med tankar om integritet i barngruppen. Men även detta kan man såklart diskutera och efter mitt arbete i förskolan så har jag många erfarenheter av att barn tycker det är roligt att lyfta fröken. Så ur barnperspektiv så känns den biten träffsäker. Men samtidigt är jag som pedagog alltid noggrann med att barnen frågar om det är okej först, då arbetet kring samtycke börjar redan i förskolan. Så jag hade gärna sett en glad fröken som tyckte det var roligt att bli lyft i berättelsen.

Även i illustrationerna kan vi i bakgrunden på skolgården hitta många spännande detaljer av barn som lyfter bautastora
snöbollar, barn som bygger människopyramider osv. Ett tips är att som högläsande vuxen faktiskt ta sig tid och beskåda Gustavssons illustrationer, för i dem pågår så mycket mer än att enbart skildra texten. Här ser vi många fantastiska barn utan behov av att hävda sig.