Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / En i gänget?

Fångar stallhierarkierna på pricken!

1 juli 2019

Sanna tillbringar stor del av fritiden i stallet Tallåsen. Drömmen är en egen sköthäst och allra helst favorithästen Beauty. Men Beauty har redan en skötare i Lina. Lina tillhör de populära tjejerna i stallet med hög status och dålig attityd mot de elever som inte är skötare.
En i gänget kastar mig genast tillbaka till min barndom när jag red på ridskola. Där var hierarkin bland skötarna stor och förste-skötarna var alltid högst i rang och såg ner lite på alla andra. Blev man tilldelad en häst tordes man knappt gå in till den om skötaren var där. Jag drömde dock aldrig om att bli skötare, då vi bodde för långt bort. Jag terroriserade istället alla bekanta och grannar med hästar i stället, tills drömmen om en egen ponny blev sann. Berättelsen om Sanna är verklighetstrogen och författaren fångar alla känslor så bra. Karaktären Lina kan nog vi alla som är skolade i stallmiljöer känna igen alltför väl. För visst har alltid ett stall eller en ridklubb en sån där dryg person som bara vill trycka ner andra. Hade hoppats att Lina skulle genomgå en förändring till det bättre i boken, men förhoppningsvis kommer det i nästa bok! Sanna är en trevlig karaktär som jag bara vill det ska gå bra för! Jag läser stora mängder hästböcker och ganska ofta är det små detaljer kring hästar som jag stör mig på som inte alls stämmer med verkligheten. Men inte i den här, det märks att författaren kan hästar och livet kring häst. Jag väntar med spänning på att få fortsätta läsa om Sanna på Tallåsen! Det är en välskriven berättelse om hästar som naglar sig fast! Rekommenderas varmt till alla hästintresserade barn från 10 år och uppåt!