Användarprofil Hållbar kommunikation / Betyg & recensioner / Livsutvecklingens psykologi

Recension av Hållbar kommunikation

Boken jag sökte för 32 år sedan

4 augusti 2019

När jag var 29 hade jag en jobbig period. Jag hade lyckats bra i karriären, men det som hade givit mening tidigare var inte lika viktigt längre. Vad skulle jag nu göra med mitt liv? Det kändes som en tonårskris, fastän utifrån en klokare - mer erfaren - nivå. Jag drog slutsatsen att det måste finnas fler utvecklingsstadier i livet efter själva vuxenblivandet. Året var 1987 och jag gick till biblioteket och bad om hjälp med att hitta böcker om kris och vuxenutveckling. Bibliotekarien dammsög katalogkorten men vi hittade ingenting relevant.
Nu har boken som jag sökte då - för 32 år sedan - äntligen kommit, Kristina Elfhags "Livsutvecklingens psykologi". När jag fick Elfhags bok med posten blev jag glad. Det var inte någon glättig självhjälpsbok med tunna pärmar som jag hade befarat, utan en ordentlig tegelsten med god vetenskaplig förankring.
Elfhag ger den professionella psykologens perspektiv på vuxenutvecklingsforskningen i ett internationellt perspektiv, hon binder ihop de olika teorierna till en begriplig och meningsfull väv och karta, möjlig att orientera efter. Till bokens många förtjänster hör också de talrika referenserna till vårt kulturarv. Människor har alltid brottats med sin egen personliga utveckling i det samhälle de befinner sig, men somliga mer än andra.
Skelettet Kristina Elfhag hela tiden återvänder till är Robert Kegans teori om hur det medvetna jaget utvecklas och förändras genom att begripliggöra och införliva allt mer och allt djupare aspekter av den inre och yttre verkligheten. Det vi har varit omedvetet sammansmälta med kan vi med tiden - när vi verkligen är motiverade - börja se på utifrån, ta i betraktande och reflektera över. Det tidigare subjektet (jaget) blir till objekt och den nya - utvecklade - betraktaren blir till det nya subjektet (jaget).
Det vackra och pålitliga med jag-utveckling är att den sker enligt utvecklingens grundläggande princip, beskriven av bl.a. Hegel. Tesen ger - när den levs - upphov till en antites, en motsats. För att hantera motsättningen konstruktivt krävs en ny förståelse, en syntes. Syntesen överskrider men inbegriper det som hände och förstods tidigare - men utifrån en klokare utvecklingsnivå, ett Aha! som förklarar det som tidigare inte gick ihop. Syntesen innebär alltid att vissa föreställningar måste överges, samtidigt som andra befästs och bevaras, tills nästa prövning så småningom kommer¿
Livsutvecklingens psykologi rekommenderas varmt till alla som söker en djupare förståelse för vad det innebär att vara människa bortom de hurtfriska och självsäkra självhjälpsböckerna. Inte minst borde den här boken fylla ett viktigt tomrum hos professionella hjälpare av människor i kris. Men vi behöver inte stanna vid det personliga. Boken ger även viktiga ledtrådar för den som vill förstå vad som pågår i samhället, t.ex. varför demokratin är i kris och vad som behöver hända om vi ska lyckas skapa en globalt hållbar utveckling.

13 av 13 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.