Användarprofil Snezana Lindskog / Betyg & recensioner / En fingervisning om mord

Recension av Snezana Lindskog

En fingervisning om mord
Inbunden
1 recension

Färgstarka personligheter, en riktig nagelbitare

10 augusti 2019

Den absolut starkaste sidan av En fingervisning om mord är hur författaren Christina Gustavson flätar samman många färgstarka personligheter som samspelar och utgör en helhet i boken. Det finns ett sammanhang, orsak och verkan som sakta nystas upp i berättelsen som väcker nyfikenhet och funderingar hos mig under berättelsens gång. Vi kommer mycket nära den lilla människan i vår närmaste omgivning. Personligheternas vardagsliv, funderingar och tankar. Karaktärerna blir autentiska i det verkliga livet med små personliga egenheter som gör dem unika. Brottslingen kan vara din nära släkting eller närmaste granne.

Många slagfärdiga meningar förbinder oss med karaktärerna på ett mycket naturligt sätt. Ovanliga metaforer gestaltar både känslor och skeenden på ett nytt sätt för mig.Här är en av de meningar som jag föll för som ger mig bilden av en av karaktärernas starka ilska: "Det brann i kroppen som om hela hon hade blivit kolsyrad och miljoner små ettriga bubblor attackerade hennes nervsystem."Författaren förser oss med ett personregister som jag har haft stor nytta av i början av läsningen, ett stort plus även om jag tror att jag hade klarat mig utan det.

Författaren Christina Gustavson bygger upp en trovärdig berättelse där kommissarie Linders polisarbete leder honom flera steg innan han finner de rätta sambanden mellan personerna han har förhört. Spänningen känns hela vägen från början till upplösningen.

Finurliga små rubriker ger oss hintar om vad kapitlet ska beröra, ibland har jag som läsare listat ut vart berättelsen är på väg men oftast blir jag förvånad vilket jag uppskattar.

Omslaget och den fyndiga titeln med sitt intrikata innehåll ger denna kriminalroman sin säregna prägel. Högst läsvärd! En klar femma!