Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner / Sommaren hon aldrig glömde

Recension av Villivonkansbooks (Örebro)

Gripande läsning!

28 augusti 2019

2017 släppte Nikola Scott debutromanen Min mammas hemlighet. Det var en imponerade debut som jag tyckte väldigt mycket om. Nu är författaren tillbaka med sin andra roman, Sommaren hon aldrig glömde. I boken får vi följa två parallella historier, den ena utspelar sig 1939 och kretsar kring de föräldralösa systrarna Madeleine och Georgiana som växer upp på Summerhill i Cornwall. Den andra historien utspelar sig i nutid där Chloe ska fotografera Madeleine som nu är en äldre dam. Nikola är fenomenal på att skildra gripande kvinnoöden och det är omöjligt att inte bli berörd av både Chloe och Madeleines livsöden. Chloe har en make som är en riktigt obehaglig typ, en förstklassig psykopat som gör att Chloe lever i ständig skräck över att göra eller säga fel och hon lever som en fånge i sitt eget hem. Jag läser författarens kommentar i slutet där hon vill belysa våld i en nära relation, något som en av fyra kvinnor i Storbritannien lever med enligt SCB. Gissar att siffrorna tyvärr är liknande även här i Sverige. Bra att författaren använder sin röst till att belysa detta! Jag gillar den fina och starka vänskapen som växer fram över generationerna i boken. Miljöerna som beskrivs i boken är mysiga och det är omöjligt att inte dra paralleller till serien om Downtown Abbey även fast Summerhill inte är fullt lika överdådigt och stort. Hela berättelsen är målande beskriven och allt känns väldigt filmiskt, jag tycker boken skulle göra sig utmärkt som en film. Det är aldrig lätt att följa upp en framgångsrik debutroman men med Sommaren hon aldrig glömde gör Nikola Scott det inte bara bra utan riktigt bra! Hon är en författare jag hoppas få läsa fler välskrivna historiska romaner av!