Användarprofil Jecka74 / Betyg & recensioner / Bokcirkeln vid världens ände

Recension av Jecka74

En härlig feelgood

17 september 2019

Det finns så mycket som jag gillar med den här boken! Först ett vackert omslag och en underbar titel som fått mig att längta efter att få läsa boken ända sedan jag såg den första gången. Nu när jag har läst boken kan jag säga att den levde upp till alla mina förväntningar. "Bokcirkeln vid världens ände" är en fantastisk historia som genomsyras av såväl vemod som livsglädje och som handlar om sorgen och sökandet efter en försvunnen syster. Den handlar också mycket om vänskap, relationer och så förstås om mitt största intresse: böcker och läsning. Boken utspelar sig till stora delar på Monas Bed, Breakfast and Books i Ljusskär i Skåne där vi får följa ägaren Mona samt hennes dotter och dotterdotter. Tillsammans med sina vänner har Mona en bokcirkel som vi också får följa. En dag kommer Patricia från USA till Ljusskär för att försöka få veta vad som hände hennes syster Madeleine som försvann från Ljusskär för 30 år sedan. I boken får vi nu dels följa vad som händer i nutid med Patricias sökande efter svar och dels följa Madeleines tid i Ljusskär. Jag älskar böcker med parallella tidslinjer där man får en pusselbit i taget för att till slut få hela bilden. Historien är skickligt berättad och det blir både gripande och spännande. Som en röd tråd genom hela boken går kärleken till böcker och läsning. Jag älskar att få följa bokcirkeln i boken och få ett och annat boktips. Jag är själv med i två bokcirklar och det förgyller både min läsning och mitt liv. Rekommenderar varmt den här boken!