Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / Modigast i världen

En ny favorit!

3 oktober 2019

Modigast i världen är en perfekt högsläsningsbok! Maken och jag har turats om att läsa boken för sonen (8 år) vid läggdags varje kväll. Den har ett fint läsflyt och är trevlig att läsa. Det är länge sen sonen blev så begeistrad i en bok som i denna! Redan på morgonen har han börjat fundera på vad som kommer hända för Alba och Yanko nästa gång vi ska läsa boken. Sonen brukar normalt vara lite svår att få ikull på kvällarna men när vi läste boken så ville han själv gå och lägga sig för att få höra fortsättningen. Det är väldigt få böcker som har lyckats med det!

Berättelsen om Alba är ruskigt spännande! Författarna har förmågan att lyckas förmedla ett riktigt äventyr där Alba stöter på många hinder på vägen. Alba är egentligen en försiktig och rädd tjej men nu krävs det stort mod för att kunna ta sig genom landet för att hinna jaga ikapp hennes pappa. På vägen möts hon av läskiga tjuvar, vildsvin, ogenomtränglig djungel, arga män och en elak slaktare som vill ta död på Yanko. Hela berättelsen andas läsglädje och det känns som författarna hade väldigt roligt när de skrev boken. Alba är en karaktär som man tar till hjärtat och vill att det ska gå bra för. Jag tycker mycket om den fina skildringen av Alba och geten Yankos relation och det är roligt att följa dem. Yanko med sitt glupska sätt är en underhållande filur som lockar fram en del skratt. Boken riktas mot ålder 6-9 år, där tycker vi den passar in utmärkt! Illustrationerna är härliga, väldigt talande för texten och otroligt söta. Modigast i världen är en barnboksdebut som ger mersmak, vi håller tummarna att Alba och Yanko får liv i fler böcker!