Användarprofil Göran Eriksson / Betyg & recensioner / I allmänhetens tjänst

Recension av Göran Eriksson

Öppenhjärtligt och informativt

4 oktober 2019

Boken är både en träffsäker biografi med humor och en rik källa till kunskap. Texten är lättflytande samtidigt som den aldrig tappar den röda tråden. Författaren börjar med att ägna några sidor åt att beskriva sin uppväxt och sina första erfarenheter av datorer. Han dyker gärna ner i detaljer när det gäller ett och annat trick som man kan läsa sig till mellan raderna när han beskriver hur hans datakunnande snabbt växer.. Träffsäkerheten är stark i hans beskrivning av sin relation till sin syster i barndomshemmet och hans beskrivning av hur det upplevs underifrån i det militära. Sedan beskriver författaren hur han genom ett antal slumpartade händelser kommer att hamna på lärorika utbildningar inom informationsteknologi och på centrala yrkesmässiga positioner där det ges en nästan total inblick i hur USA:s hemliga säkerhetstjänst fungerar. Författaren beskriver i boken hur den sistnämnda är uppbyggd och är mycket frispråkig med hur olika delar av densamma agerar utifrån olika bevekelsegrunder som han har lätt att leva sig in i. Han beskriver också hur han genom att se till att bli förflyttad mellan olika yrkesmässiga positioner inom säkerhetstjänsten får en alltmer komplett bild av densamma och hur han börjar uppmärksamma att det finns inslag i det som säkerhetstjänsten gör som inte är till för de vanliga medborgarnas bästa utan till för att tjäna en maktelit. Boken ger exempel på fula trick som säkerhetstjänsten använder sig av, bland annat hur den med hemliga fängelser i utlandet kringgår den konstitution som författaren svurit trohet till. Jag har nu hunnit till hälften av boken som jag gjort massor av understrykningar i och jag har haft svårt att lägga ifrån mig. - På sidan 56 har översättaren gjort ett misstag och skrivit ordet "rättfärdigt" istället för ordet "felfritt" (typiskt nog!).