Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Gastar i Göteborg

Recension av Barnboksfamiljen

Underbar serie!

16 oktober 2019

De tidigare tolv böckerna om Jack har utspelat sig i Stockholm men som ni förstår av titeln så beger sig Jack med familj till Göteborg.
För Jack har blivit storebror - superkul! Men när ett mystiskt tecken visar sig på lillasysters arm så behöver de åka till västkusten för att träffa en teckentyderska. Kan det handla om svart magi?

Vi har uppskattat "Gastar i Göteborg" precis som tidigare delar.
Det som är lite tråkigt med boken är att det är just bok 1 av 4. Alltså är vi precis i början av Jacks nya äventyr. Vid högläsningen tog boken slut lite väl fort och vi önskade att de tre efterföljande redan fanns utgivna så vi kunde fortsätta direkt. Jag som vuxen tänker att den passar riktigt bra att läsa själv för den som kommit igång med läsningen, då kommer man nog förbi att boken tar slut för fort.

En rolig detalj är att Olczak vävt i flera utflyktsmål i Göteborg som många barn besökt. T.ex Liseberg och Universeum. Det gör boken extra spännande när iallafall våra barn också får lite igenkänning.

Boken går att läsa fristående från de tidigare delarna. Men varför skulle man när alla tolv tidigare böcker är så himla bra. För er som inte läst någon Jack-bok. Börja med "Trolldom i Gamla stan" och arbeta er fram till denna bok. Ni vill inte gå miste om den läsningen, som också för in kunskap om gammal svensk folktro och platser i Sthlm kombinerat med en rejäl dos magi som skapar fantastiska läsupplevelser.

Genom boken finns också ett antal svartvita illustrationer av Sandler som både levandegör texten men också ger egen mystisk.

I samband med släppet av denna bok har förlaget också släppt en aktivitetsbok med diverse pyssel, gåtor, klurigheter och spännande detaljer från böckerna. Aktivitetsböcker är en himla bra grej för att "kuppa" in extra läsning för barnet. Min A är rätt läsovillig pga av läs/skrivsvårigheter (men är storkonsumenter av ljudböcker och älskar högläsning). Men när man sticker aktivitetsboken i handen på honom sätter han direkt igång och läser instruktionerna för att kunna börja lösa problemen.
Men ja, boken är rolig även utan mammas bakomliggande manipulation.