Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner / Ett litet steg på vägen

Recension av Villivonkansbooks

Härlig feelgood-pralin

27 oktober 2019

Ett litet steg på vägen är författarens fjärde fristående roman. Jag har läst två böcker innan och båda två tyckte jag mycket om. Det gjorde att jag redan på förhand hade höga förhoppningar på Ett litet steg på vägen.
Jag blev inte besviken! Romanen är precis så härlig och charmig som jag förväntade mig. Boken är otroligt lättläst, den kräver inget större engagemang av läsaren och har heller inte mängder av olika karaktärer att hålla reda på. Det är skönt att läsa såna böcker, speciellt när jag som nu är inne i en extra tuff smärtperiod och har väldigt svårt med koncentrationen. Men det är inga som helst problem trots smärtdimman att hänga med i berättelsen. Jag gillar att berättelsen inte bara är glad och positiv rakt igenom utan att den har ett lite allvarligt underliggande ämne med mobbing och utanförskap. Som mamma själv är det fruktansvärt att läsa om hur Stellas son Felix har det i skolan. Jag blir arg på hur skolan beter sig i frågan genom att skylla på barnet, inte okej! Det är underbart att Jenny tog med sin egen hund Sigge i berättelsen, jag har sett honom flera gånger på Jennys instagram tidigare, så det var lätt att se honom framför mig nu när jag läste boken. Hästnörden i mig gillar såklart också att det passerar några hästar i boken! Det är en berättelse som berör och stannar kvar, flera gånger har jag kommit på mig med att tänka på boken och undra vad som hände sen! Ett litet steg på vägen är en ljuvlig liten feelgood-pralin som passar perfekt att läsa i höstmörkret framför brasan!