Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / Min egen väg

Recension av Kaffeläsaren

Lättläst biografi

29 oktober 2019

Min egen väg är en lättläst biografi där influencern Ida Warg berättar om sitt liv. Jag är väldigt dåligt insatt i influencers (om de inte håller på med hästar) och har aldrig hört talas om Ida innan boken. Sonen på 8 visste dock direkt vem hon var när han såg boken, då hon varit med på några träningsvloggar han tittat på.
Det är en öppen och ärlig resa som tar sin början i Åmål, via balettakademin, ätstörningar, säljarjobb på Aller, till framgångsrik influencer med flera olika stora kanaler och mammaliv. En resa där Ida hela tiden har ett mål och en vilja dit hon vill och hon ser till att följa den även om omgivningen tycker annorlunda.
Jag känner mig otroligt gammal när jag läser boken trots att jag bara är 8 år äldre än Ida. Det här med att vara influencer är för mig ett lite märkligt yrke och jag har svårt att förstå att människor kan vara så intresserade av en annan människas liv när de inte ens känner personen i fråga. Men jag inser att jag är ganska ensam om att vara ointresserad av det.
Boken är väldigt lätt att läsa, jag klämde den på ett par timmar. Texten är direkt men aningens spretig, för mig hade den tjänat på att struktureras upp lite mer. Ida bjuder frikostigt på de flesta delar av sitt liv och jag tycker hon är modig som blottar sitt liv så mycket. Det som berör mig mest i boken är när Ida berättar om mammalivet. Vad är det som gör att så fort man får barn så har andra rätt att kritisera vad man gör?! Det är skrämmande och oroväckande hur elaka människor kan vara, något man inte behöver vara influencer för att få känna av, det räcker med att få barn så har genast omgivningen många åsikter.
Det här är en bok som kommer gå hem hos många ungdomar som har Ida som förebild!