Användarprofil Villivonkansbooks / Betyg & recensioner / En oväntad jul

Recension av Villivonkansbooks

Ljuvlig liten julpralin!

6 november 2019

Det är omöjligt att inte charmas av den här härliga berättelsen! Charlie drabbas av en gasexplosion hemma i sin lägenhet i London och det sker precis innan jul. Hon blir rejält mörbultad och får hjärnskakning och hennes lägenhet blir obeboelig. För att vila upp sig och vänta ut att lägenheten ska gå att bo i igen åker Charlie hem till sin kusin Jez. Jez bor på en liten gård utanför Devon där hon driver ett hundpensionat. Problemet är att Charlie avskyr hundar och hon är inget fan av julen heller. Hastigt reser Jez bort på en liten semestertripp och nu blir Charlie själv på gården med ett stort antal hundar, där en av dem är högdräktig och ska föda vilken dag som helt.
Det är en berättelse med härlig humor. Författaren har förmågan att skriva komiskt och underhållande utan att det känns tillgjort och krystat. Jag älskar alla charmiga hundar som återfinns i berättelsen, alla med sin egen karaktär som författaren skildrar på fantastiskt sätt. Både hundar och miljöer beskrivs så mysigt att jag nästan blir lite avundsjuk, jag vill flytta in vid hundpensionatet direkt med alla hundar och den snygga veterinären. Boken är lite i stil med Lucy Dillons tidigaste alster, lika varma och hjärtevärmande och kantade med egensinniga och charmiga hundar. Boken är en riktig sträckläsarbok, jag började i den igår kväll vid sänggående och kunde inte sluta läsa förrän jag läst ut den några timmar senare. Det är underhållande att svepas med i Charlies liv och jag glömmer allt annat. En oväntad jul är en ljuvlig liten pralin i bokform!