Användarprofil Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg / Betyg & recensioner / Skuggjägaren

Recension av Britt-Marie "Bim" Kullin / Bims Blogg (Farsta / Stockholm)

Betyg: 5 av 5.

10 november 2019

Skuggjägaren är Camilla Grebes tolfte bok. Hon har tidigare skrivit fem böcker i en serie psykologiska thrillers, tillsammans med sin syster, Åsa Träff. Sen har hon även skrivit tre böcker i en serie spionthrillers, tillsammans med Paul Leander-Engström. Och nu är Skuggjägaren den fjärde boken i en serie kriminalromaner, Flickorna och mörkret, som hon skriver själv.

Jag har tyckt om alla Camilla Grebes tolv böcker. Men hennes bästa böcker tycker jag absolut är dom fyra som hon har skrivit själv. Dom har alla fyra fått högsta betyget från mig. Serien med Åsa Träff ligger på 4,5-nivån. Och serien med Paul Leander-Engström ligger på 4-nivån. Och författarens egna serie ligger på 5-nivån.

Och Skuggjägaren var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna i serien. Jag hade ju förstås väldigt höga förväntningar på den, med tanke på dom tidigare böckerna, men den levde absolut upp till dom.

Man ska ju aldrig jämföra författare med varandra, men ibland kan jag ändå inte låta bli. För på något sätt så påminner Camilla Grebes böcker i den här serien om Anders de la Mottes böcker i hans senaste serie (Slutet på sommaren, Höstdåd, och Vintereld). Det är lite samma känsla i böckerna, tycker jag. Så mycket mer än kriminalromaner, utan lika mycket relationsdraman. Och båda serierna är precis lika bra. Det är verkligen två av mina favoritserier och favoritförfattare.

Skuggjägaren är spännande, gripande, lättläst, tänkvärd, oförutsägbar, och mycket, mycket bra. Och den kan nog läsas även fristående från dom tre tidigare böckerna, även om jag alltid tycker att man har störst behållning när man läser en serie från början. Jag tycker nog faktiskt att det är den bästa boken i serien. Gillade verkligen att läsa om dom kvinnliga polisernas svårigheter under olika tidsåldrar, ända från fyrtiotalet och fram till i dag. Mycket intressant och berörande.

Rekommenderas absolut.

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.