Användarprofil ElinsBokhylla / Betyg & recensioner / Falleri fallera falleralla

Recension av ElinsBokhylla

Bra slut på Hammarbyserien

10 november 2019

Bokens handling är väldigt intressant, dubbelmord mitt på den öppna gatan och så ännu ett mord, hör de ihop och är de inte väldigt lika ett mord som utfördes för flera år sedan. Jag gillar fallet i denna bok, den är nog en av de bästa i hela serien. Carin Gerhardsen har verkligen lätt för sig att bygga upp spänning, intriger och få sina läsare att riktigt fastna i boken. Likaså även i denna bok, det är något som jag verkligen inta har haft något problem med under tiden som jag läst Hammarbyserien.
Vad jag tidigare har upplevt som väldigt trovärdiga och realistiska handlingar i de tidigare böckerna måste jag nog ändå säga att det inte var fallet i denna bok. Mycket utav det som utspelade sig inom huvudkaraktärernas liv kändes väldigt otroliga och orealistiska, många gånger kändes det som att detta är inget som sker i verkligheten. Vilket jag tyckte var väldigt tråkigt, det blev lite av en besvikelse för mig måste jag nog ändå säga. Även om jag verkligen uppskattade den delen av handlingen där oskyldiga personer döms eller blir skyldiga, den biten var välskriven och väldigt bra.

Bokens spänning är enorm, den håller fast en direkt från första sidan och fram tills sista meningen är läst och det gillar jag väldigt mycket!
Jag tycker även om att Gerhardsen lyckas lura sina läsare under tiden som boken fortskrider, det är lätt att tänka och tro att saker och ting är som de är men så precis i slutet lyckas Carin Gerhardsen att byta riktning och skaka om hela boken. Jag tyckte att det slut som bokens fall hade var bättre än det slut som hela serien hade, då huvudkaraktärerna kändes orealistiska och likaså handlingen.

​Falleri Fallera Falleralla ​​av Carin Gerhardsen är en väldigt välskriven och detaljerad bok, den är lätt att följa med i och man fastnar väldigt enkelt. Vill bara läsa en sida till och en till. Det är ett bra avslut på Hammarbyserien om Sjöberg, Gäddan, Westman och gänget men det är någonting som saknas. Boken saknar något som jag inte riktigt vet vad, det känns som sagt som att slutet var orealistiskt och jag hade nog velat se ett helt annat slut. Dock lyckades Carin Gerhardsen knyta ihop serien och huvudkaraktärerna på ett helt okej sätt som gjorde att i alla fall jag blev nöjd med slutet på Hammarbyserien.