Användarprofil Jessica Pettersson / Betyg & recensioner / Pirater och vulkanutbrott på Island

Recension av Jessica Pettersson

Läsvärd bok med spännande fakta och detaljrikedom

26 november 2019

Har det funnits pirater på Island, och hur känns det egentligen att stå mitt i ett pågående vulkanutbrott? I sin 24:e bok i den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona har Kim M Kimselius återigen lyckats fånga läsaren mitt i händelsernas centrum. Vi följer Theo och Ramona genom två tidsresor till Island, dels till 1600-talets piratinvasion av Hemön, och dels till det stora vulkanutbrottet under 1970-talet på samma ö. Boken har en ganska så mörk underton och beskriver både död och elände relativt ingående. Vidare handlar boken till en ganska så stor del även om en resa mellan Algeriet och Danmark, vilket jag inte riktigt hade förväntat mig från titeln på boken.

Kimselius beskriver människor och miljöer med en alltid så underbar detaljrikedom. Detta gör att man får känslan av att nästan vara med och uppleva händelserna tillsammans med Theo och Ramona. Man kan nästintill ta på sakerna som beskrivs i boken. Det boken förlorar på är tyvärr att Kim M Kimselius valt att skriva om två helt olika tidsresor i samma bok. Även om detaljrikedomen finns där så saknas det där lilla extra som det hade funnits plats för i boken om det bara hade varit en tidsresa man hade fått följa med i.

Man blir som alltid sugen på att lära sig mer om händelserna som beskrivs i boken, saker som man inte hade en aning om faktiskt hade skett innan man läste boken. Som tur är följer det i slutet av boken, en faktadel för vetgiriga, där man kan förkovra sig ytterligare kring händelserna som utspelar sig i boken och bilder från Kim M Kimselius researchresa till Island.

Väljer du att läsa en bok av Kim M Kimselius så kan jag lova dig att du inte kommer att ångra det! Du kommer att ha lärt dig ny historia och fått följa med på en riktigt spännande tidsresa. Kimselius böcker är det perfekta sällskapet för alla åldrar, gammal som ung, som längtar efter att kasta sig ut i ett äventyr och även fast denna bok inte var hennes bästa så är den väl värd att läsa. Boken hamnar i mitten av skalan och får tre av fem stjärnor från mig.