Användarprofil Mats Pettersson / Betyg & recensioner / Skamvrån

Recension av Mats Pettersson

Saknar spänning

15 december 2019

Jag har läst samtliga böcker i Serien om Emma Sköld, och detta är den i mitt tycke sämsta. Det var även den första som jag "Läste" genom att lyssna. Inläsaren drog om möjligt ner tempot ytterligare i handlingen.

Författaren drabbas av samma sak som många andra som väljer att hålla fast vid samma karaktärer. Handlingen känns skruvad och vid flera tillfällen retar jag mig på att personerna är så naiva. Visst agerande känns inte alls realistiskt. Flera gånger får jag känslan av att författaren kokar soppa på en spik och på något sätt skruvar historien för att det ska bli något över huvud taget. Ett tecken på att temat börjar bli urvattnat är cliffhangern i slutet. Utan cliffhanger finns risken att många slutar följa en bokserie som vattnas ur.

Jag läste/lyssnade på boken eftersom jag läst alla övriga böcker i serien. Jag anser att Sofie Sarenbrant är en av Sveriges bästa deckarförfattare och jag har i stort sett sträckläst de övriga böckerna. Jag tycker att handlingen har varit bra och persongalleriet intressant. Men när huvudpersonens syster åter dyker upp som direkt inblandad i handlingen känns det bara för mycket. Jag sträckläste i och för sig även denna, men mest för att få klart den och kunna börja med något nytt.

Jag kommer självklart att läsa nästa bok, eftersom jag vet att Sofi Sarenbrant har kapacitet att skriva spännande och läsvärda böcker. Och precis som med goda vänner så är jag tolerant och ger jag hennes författarskap en ny chans.

Jag ser fram mot nästa bok med förhoppning om att Skamvrån var ett tillfälligt bottennapp. Jag ger den två stjärnor, mest för att jag gillar personerna i boken och att hon trots allt lyckas knyta ihop en krystad story på ett bra sätt.

Om detta var den första bok jag läst av Sofi Sarenbrant skulle det sannolikt bli den sista.