Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / En halv värld bort

Underbar! Läs!

16 december 2019

På många ställen har jag läst fina lovord om En halv värld. Det har gett mig enormt höga förväntningar på boken och det gjorde också att när jag började läsa boken var jag aningen skeptisk, för jag var rädd att bli besviken. Men oj så roligt det är när ens förväntningar infrias! Boken är lika fantastisk och underbar som jag hoppades! Berättelsen om syskonen Kerry och Noah/Jason som adopterades bort som små och försvann ur varandras liv, berör på djupet. De har båda levt sina liv i samma stad men med helt olika förutsättningar. Kerry är ensamstående mamma och bor i en liten lägenhet i ett stökigt område och har ett städjobb. Medans Noah är en framgångsrik advokat med fru och dotter som bor i en stor villa i ett finare område. Vi får följa deras trevande och letande för att finna varandra igen.

Författaren skildrar en otroligt fin berättelse om syskonkärlek och familjetillhörighet. Samtidigt så är den sorglig och det är omöjligt att inte låta tårarna rinna. Jag har svårt att släppa berättelsen fast det gått några dagar sen jag läste ut den nu, den lever kvar och jag kommer flera gånger på mig själv med att tänka på Noah och Kerry. Författaren målar upp både karaktärer och miljöer väldigt målande, så det känns som jag står där på gatan och betraktar dem. Jag började i boken i fredags kväll och läste ut hela boken samma natt, då den var omöjlig att lägga ner. Jag hoppas att fler böcker av Mike Gayle kommer släppas i Sverige, jag vill läsa mer av honom! En halv värld bör läsas om du gillar berättelser som berör!