Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / Depression - det är inte bara du : Diagnos på ett omänskligt samhälle

Intressant!

17 december 2019

Johann Hari är en prisbelönt journalist som har skrivit för både New York Times och Los Angeles Times. Johan började äta antidepressiv medicin redan när han var i tonåren. Men så fort medicindosen ökades stegrade också Johans ångest. Det gjorde att han började fundera på sambandet. För att få reda på den riktiga sanningen gav Johan sig ut på en tre år lång resa över hela världen. Där träffade Johan forskare, läkare och andra experter i ämnet men även människor som själva lidit av depression och tagit sig ur den.
Det är en otroligt intressant bok! Själv lider jag av depression sen två år tillbaka, där den bidragande orsaken är mina kroniska sjukdomar som gör att jag lever med ständig värk och flera andra besvär. Boken är indelad i tre delar, där den första delen i boken handlar om obalans, sorgeundantag och första flaggan på månen. Andra delen i boken tar upp nio orsaker till depression och ångest medan den tredje delen behandlar antidepressiv medicin av annat slag. Johan bjuder på sig själv i boken, han är väldigt öppen och berättar om sina egna erfarenheter av depression och ångest och om hur antidepressiv medicin har påverkat honom. Det är många spännande studier som Johan tagit del av. T.e.x en studie som visar en stark koppling mellan materialism och ökad depression och ångest. Det som ständigt återkommer i de flesta studierna är att det finns tre orsaker till depression: biologiska, psykologiska och sociala. Boken är väldigt lärorik och jag får flera aha-upplevelser. Dock är den lite mastig att ta in, så jag har läst lite varje dag i boken under en längre tid. Boken har tydliga kapitel som lämpar sig väl för att läsa ett i taget då och då. Boken fick mig att inse att jag är långtifrån ensam om att ha drabbats av detta, det är snarare så att vi är alldeles för många med samma bekymmer. Jag hoppas det blir ändring på det framöver! Boken passar alla som har depression, är anhörig eller den som vill lära sig mer i ämnet!

5 av 5 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.