Användarprofil - / Betyg & recensioner / Älvdansen

Recension av -

Sträckläsning utlovas!

18 december 2019

Jag kan uppleva att det lite gruvsamt att börja med den andra delen i en serie, när jag verkligen gillade den första. Så att jag drar ut på det. Av två skäl. Det ena är att få suga lite på karamellen, för är den bra så vet jag att jag har några fantastiska timmar innanför pärmarna. Det andra skälet, är förstås det svåraste. Tänk om den inte alls når upp till mina förväntningar? Då faller allt platt!

Så var det med Älvdansen, ja, inte att den föll platt - men att jag drog lite på att påbörja den. Sneglade längtansfullt på det snygga omslaget, innan jag i helgen gjorde slag i saken och högg tag i den. Det tog inte många bladvändningar innan den hade övermannat mig. Familjen fick vackert klara sig själva - jag hade en bok att läsa! Den levde verkligen upp till mina förväntningar, med andra ord.

Så vad handlar Älvdansen om?
Vi återstiftar bekantskapen med Mona Schiller, en stark och orädd kvinna i sina bästa år som nu åtar sig ett detektivfall tillsammans med sin unga hjälpreda Hedda. Tillsammans ska de utröna vad som egenligen hände den där gången för 18 år sen när elvaåriga Elsa blev bortförd mitt framför ögonen på hennes styvpappa Frank. En ung kvinna har nu försvunnit och Frank är den förste polisen söker upp, hans chans står nu till att Mona och Hedda kan rentvå hans namn.

Vi hittar lika trolska naturbeskrivningar som i Brudslöjan, och det lite magiska och suggestiva finns där hela tiden. Är det en religiös sekt som ligger bakom den unga kvinnans försvinnande? En ensam galen mördare? Vi får små ledtrådar serverade, nog stora att det är möjligt att lista ut hur allt egenligen hänger ihop - men inte för mycket för att det ska bli uppenbart och uttråkande. Språket passar den här typen av spänningsroman och jag gillar karaktärerna. De känns äkta. Att Hedda och Mona är så olika varandra skapar en härlig dynamik - och ger berättelsen glöd.

Med korta kapitel och med fantastiskt driv höll boken mig vaken sent in på natten. Så vill du ha en tråkig bok att somna till så föreslår jag att du INTE väljer Älvdansen. Det här är en bok att sträckläsa. Ser redan fram emot del tre i Vargöserien!