Användarprofil Kaffeläsaren / Betyg & recensioner / Nu är det Julia

Adventsbok med ständigt aktuella ämnen

1 januari 2020

Nu är det Julia är en adventsbok där tanken är att man ska läsa ett kapitel varje dag i boken ända fram till julafton. Boken handlar om Julia som är väldigt ensam, kompisar har hon dåligt med och föräldrarna jobbar jämt och har inte tid med henne. Hon är ständigt ensam. För att komma ifrån problemen i skolan får Julia åka hem till sin morfar som bor på en gammal gård mitt ute på landet. Boken har ett tema som är ständigt aktuellt med ensamhet, problem i skolan, stress och frånvarande föräldrar. Jag tror att många kan barn kan hitta igenkänning i Julias liv. Samtidigt andas boken mystik och äventyr med sina magiska figurer ute i skogen. Vi får bland annat träffa Näcken, Tomten, vättar och Bäckahästen som alla lever ute i skogen nära morfars gård.
Jag gillar att naturen får ta stor plats i berättelsen och att karaktärerna blir mindre stressade när de är i skogen och jag gillar även hur berättelsen avslutas. Det känns som det blir till det bättre för Julia.
Boken är ju egentligen en adventsbok men jag har läst hela boken i en följd. Jag tycker att boken var ganska segstartad och det tog ganska många kapitel innan berättelsen kom igång ordentligt. Att läsa den som kapitelbok funkar bra, däremot tycker jag den har lite för långa kapitel för att vara en adventsbok. Där hade jag önskat lite kortare kapitel och med ett starkt avslut i varje kapitel som lockar till att fortsätta läsa boken nästa dag. Sonen visade aldrig något intresse för boken, så jag läste den själv istället. Troligen tilltalar den något äldre barn mer, de runt 10-12 år. Gillar man att läsa om juläventyr där gammal tid möter ny och där oväntade varelser dyker upp, kan Nu är det Julia passa.