Användarprofil Douglas / Betyg & recensioner / I allmänhetens tjänst

Recension av Douglas

Spännande men märklig bok

30 januari 2020

Boken är mycket spännande men stundtals omständligt skriven med omfattande utlägg, detaljer och redogörelser som ibland känns irrelevanta. Den hade mått bra av att vara kortare. Många sidor beskriver teknik på ett överdrivet och invecklat sätt i syfte att verka pedagogisk, men jag som förstår tekniken tycket att han krånglar till det medan otekniska personer tappar intresset.

Att ES idealistiska syn på Internet formades på den tiden nätet var snällt, saknade pedofiler, eko-brottslingar, utpressarvirus och terrorister går som en röd tråd i genom boken och det verkar vara orsaken till hans hat mot NSA. Därmed framstår han mer som en sabotör än en visselblåsare. Boken är fylld av demoniseringar och förlöjligande av medarbetare och chefer och nidbilder av myndigheten men också av irrelevanta utlägg om avtal och kontrakt. Han stal han 1,7 miljoner dokument men bara ett fåtal blev publicerade. Så dålig precision låter osannolikt av en så pass insatt person vilket just tyder på att han önskade orsaka maximal skada mer än något annat. Ytterligare en förbryllande detalj är att ES påstår sig blivit chockad och illa berörd när han kom till insikt om NSA's omfattning av spioneriet. En person som han borde misstänkt detta innan han tog anställning där. Redan 2005-2006 började vetskapen sprida sig om NSA's förehavanden. De "skräckexempel" han målar upp när alla miljarder människors privata mail och webbsökningar lagras känns verkligen inte stå i proportion till det fruktansvärda lidandet som t.ex. 9/11 orsakade. Al-Qaida och Bin Ladin framställs nästan som offer på olika ställen i boken även om han vid ett tillfälle pliktskyldigt deklarerar sin ovilja med den sistnämnde.

ES är också tydlig med att ge George W. Bush en stor del av skulden, men desto försiktigare med kritiken mot Barack Obama, som faktiskt utökade NSA's spionage samt kriget i Afghanistan. ES ondgör sig även för Guantanamo men även här slipper Obama undan trots att han lovade men inte höll löftet om att stänga ner den förskräckliga basen. Och trots fredspriset (!)

Mot slutet får hans fru lägga ut texten om hur förfärligt FBI hanterade henne. I själva verket tyckte jag hon enligt boken behandlades extremt väl med tanke på att hennes pojkvän utfört historiens största läcka.

Det är en mycket spännande bok men det går inte att komma ifrån att ES tar till alla medel för att skrämma upp och injicera lika mycket hat och förakt i läsaren som han själv hyser mot NSA. Dessutom saknar jag faktiskt en redogörelse av honom själv hur NSA borde hantera spionage och datalagring för att både maximera medborgarnas säkerhet OCH göra ES till lags utifrån hans idealistiska/aktivistiska/politiska ståndpunkt. Men icke. Att försöka hitta terrorister ska tydligen ske genom att vänligt fråga alla Jordens invånare om det är OK om deras digitala aktiviteter får granskas och sparas.