Användarprofil @barnbokstips / Betyg & recensioner / Veterinären som var rädd för hundar : hjälp ditt barn att övervinna sina rädslor

Recension av @barnbokstips

Bra bok om att utmana sina rädslor

9 februari 2020

"Veterinären som var rädd för hundar" är en bok som på ett lekfullt sätt vill hjälpa barn att övervinna rädslor. De flesta människor har någon rädsla som kommer i vägen för det man vill göra. I boken har veterinären blivit skrämd av en hund så nu kan hon inte längre ta hand om hundarna som kommer till kliniken. Anton och Jasmin kommer dit med Antons hund Max som inte vill äta, men förstår att de först måste hjälpa veterinären bli av med sin hundrädsla. Boken innehåller grunderna i KBT nämligen att utmana sina rädslor genom att utsätta sig för det som är obehagligt, men göra det i lagom takt. I boken börjar de med en leksakshund för att sen låta veterinären möta några söta små valpar och till slut är hon redo för sitt arbete igen.
Jag tror ju stenhårt på att böcker kan göra skillnad och jag tror också på KBT så det här är en bra kombination. En bok som man kan använda för att prata med barn om olika rädslor och hur man kan utmana sig själv så att ens rädslor inte längre behöver vara ett hinder.
Enligt en artikel som skickades med boken så har KBT visat sig vara en effektiv behandlingsmetod vid ångest hos barn. En del i KBT är exponering, alltså att utsätta sig för det som är obehagligt. Föräldrar och andra viktiga vuxna i barnets närhet och hur de förhåller sig till barnets ångest påverkar. Om barnets viktiga vuxna har tilltro till barnets förmågor, accepterar negativa känslor och visar att det är ok att närma sig det som känns obehagligt och stöttar i det så har det en positiv påverkan.
Illustrationerna har dova färger som oranget och brunt och lite annorlunda stil. Påminner lite om Alfons Åberg illustrationerna där riktiga detaljer klipps in i bilderna, exempelvis löv, träd, fåglar och en tavla. Illustrationerna innehåller också en del roliga detaljer som små djur som tar hand om varandra.
Skriven av Lars Klintwall som är lektor i psykologi och forskar inom barnpsykoterapi, samt arbetar som barnpsykolog på en vårdcentral. Illustrerad av Amanda LeCorney som även är arkitekt. Utgiven av Natur&Kultur.