Användarprofil Lollos bokhörna / Betyg & recensioner / För ditt eget bästa

Recension av Lollos bokhörna

En viktig bok!

10 februari 2020

En sann berättelse om en frånskild kvinna med fyra barn som träffar en ny man. En man som börjar bete sig märkligt efter ett tag. Det är början på fem års helvete där Pia lever med en man som har psykopatiska drag. Pias tillvaro pendlar mellan dyrkan och hat, mellan ömhet och sexuellt våld. Det här är hennes berättelse om hur hon bryts ner av den man hon älskande. En berättelse om hur hon på olika sätt misshandlas, framför allt psykiskt under dessa år tills hon tror att det är det normala.

Men det är också en berättelse om att slå sig fri och ta tillbaka sig själv.

Jag var tvungen att landa efter jag hade läst boken innan jag kunde skriva om den. För den tog hårt på mig. Det är en öppen och rakt igenom ärlig berättelse om det helvete som Pia har gått igenom.
Det är en stark historia, en viktig historia om att alla kan fastna i en destruktiv relation och hur svårt det är att bryta sig fri när man ändå älskar den som gör en illa. Jag pendlar mellan att vara ledsen, arg och känna förtvivlan när jag läser. Ledsen över allt hon behöver gå igenom, arg på mannen som utsätter Pia och hennes barn för detta och förtvivlan över att hon inte lämnar. Inte lämnar en relation som hon bevisligen inser efter ett tag inte alls är bra för henne eller hennes barn. Flera gånger under läsningen blir jag så frustrerad, varför sätter hon den här mannen och vad han tycker före sina barns bästa?
Det är Starkt och modigt att så öppet och utelämnande berätta om det så destruktiva förhållande hon har haft. Jag tror att de flesta av oss kan hamna i destruktiva förhållanden om man inte ser upp och ser signalerna. Därför är den här boken så viktig och bra! Jag rekommenderar varmt alla att läsa "För ditt/mitt eget bästa".