Användarprofil ElinsBokhylla / Betyg & recensioner / Jag försvinner i mörkret

Recension av ElinsBokhylla

Jag försvinner i mörkret
Pocket
1 recension

En bra men lite rörig bok

4 mars 2020

Innan jag började med boken försökte jag att inte ha några förväntningar men såklart har man ju det ändå och som sagt så blev jag lite besviken. En besvikelse var helt och hållet mitt fel, då jag hade uppfattat boken som en faktabok om Golden State Killer och endast en faktabok. Men i egentligen så är boken både en faktabok och en självbiografisk bok om hur Michelle McNamara villkorslöst letade efter mannen bakom den ansiktslösa ansiktet.
Men det som nog gjorde mig mest besviken var hur rörig jag upplevde att boken var, den var inte skriven i kronologisk ordning utan hoppade hit och dit med mängder av namn på personer, offer, städer och stater. Jag upplevde att det inte riktigt fanns något jämt flöde i de olika kapitlen. En del kapitel var välskrivna, detaljerade och intressanta medans en del kapitel var hoppiga, röriga och inte alls lika välskrivna som de andra. Detta kan ju bero på att Michelle McNamara inte fick möjligheten att skriva klart sin egen bok och att det var de ostrukturerade kapitlen som sattes ihop av redaktören, vilket även visas tydligt i boken.

Det är intressant att få följa med i McNamaras tankar och teorier under åren som går, det är såklart tråkigt att hon inte fick chansen att vara vid liv när GSK arresterades. Eftersom jag själv har en del tankar kring våldsmannen och de brott som han utfört så är det intressant att ta del av andras tankar och teorier. Speciellt intressant var det att ta del av intervjuer och anteckningar från de poliser och personer inom andra myndigheter som har varit med under tiden som GSK var aktiv och även under utredningarna. Man får ett helt annat perspektiv på fallet när man läser intervjuer direkt från poliserna och även en del från offren och de anhöriga till offren.
Även om det såklart är otroligt hemskt att läsa om det offren har gått igenom och vad GSK har gjort så är det ändå viktigt att ta upp de sakerna och det tycker jag Michelle McNamara gör på ett väldigt bra sätt.

Boken är väldigt intressant och bra skriven men det är någonting som fattas, jag vet inte riktigt vad det är men jag är inte 100% tillfredsställd efter att ha läst klart boken. Det kan vara det faktumet att McNamara inte kunde skriva klart sin bok på grund av de oförväntade bortgången eller är det kanske för att jag nu vet vem GSK är och vet att han är funnen efter alla dessa år... Det är svårt att veta men det är någonting med boken som jag inte riktigt gillar och det är en liten besvikelse.

Jag Försvinner i Mörkret av Michelle McNamara är en intressant och annorlunda bok. Mestadels är kapitlen välskrivna och intressanta men emellanåt blir boken en aningen rörig och svår att följa med i. Det var många gånger som jag fick läsa om stycken för att lättare hänga med i handlingen.
För att vara en sån hypad bok inom true crime världen så blev den en liten besvikelse för mig men jag ångrar definitivt inte att jag läste den och rekommenderar den till andra true crime fans där ute!