Användarprofil Barnboksfamiljen / Betyg & recensioner / Månen, varelsen och jag

Recension av Barnboksfamiljen

Så bra och viktig bok!

28 april 2020

Precis som man kan tänka sig olika klipp på youtube så handlar också bokens kapitel om vitt skilda ämnen som dyker upp i Månnes huvud. Allt från synth-lektioner, minnen, utflykter med föräldrarna, när Månne befinner sig i sin fantasirike och mycket annat. Det skapar en omväxlande och rolig berättelse som stundvis kan kännas något rörig för mig som vuxen men som uppskattades av barnen. Andra halvan av boken upplevde jag som mindre rörig.
Det som är genomgående är Månnes tankar och upplevelser som icke-binär, hens kärlek till naturen och kampen för att orka stå upp för sig själv.
Boken är även lärorik för den som aldrig stött på begrepp som trans, ickebinär osv tidigare. Månne berättar och förklarar då och då de olika begreppen, men inte i den grad att det tar över boken och känns som "för mycket". Utan det är precis lagom mycket för att kunna reflektera och fundera över Månnes tankar och upplevelser även om man aldrig läst om transpersoner tidigare. Det tycker jag är en bra sak med boken då den vänder sig till 6-9 år.
I boken får vi verkligen lära känna Månne. En fantastisk liten människa som man kommer att verkligen tycka om. Det är även fint att läsa hur Månnes föräldrar stöttar hen till hundra procent.
I hens närhet finns dock också människor som bemöter Månne fruktansvärt och helt utan förståelse. Ibland orkar Månne stå upp för sig själv men inte alltid. När hen känner sig som en vissen blomma pga av folks oförståelse så kan det uppenbaras en liten varelse, en riktigt slemmig en med klor. Varför kom den? Vem är den?! Här är det spännande att tillsammans med barnen diskutera vad varelsen egentligen representerar.

Sofia Falkenhem är en uppskattad illustratör här hemma och hon har en stil som känns lite magisk. Den är berättande och stämningsfull - vi gillart!
När det kommer till illustrationerna så saknar jag dock verkligen att de inte är tryckta i färg. En bok i form av en youtube-kanal - klart att illustrationerna måste vara i färg! Det vore perfekt. Sen när det är klart kan de fixa ett gäng animerade filmer till UR Play där hela boken gås igenom. Det vore något det. Hehe... önska kan man!

"Månen, varelsen och jag" är en fantasifull och sprakande berättelse med mycket kraft. Den skänker insikter och väcker tankar. Underbara lilla Månne, vad jag gillar din karaktär.