Användarprofil Anonym / Betyg & recensioner / Adhd : från duktig flicka till utbränd kvinna

Recension av Anonym

Välskriven och otroligt träffsäker. Fantastisk!

29 april 2020

Skriver denna recension utifrån ett dubbel-perspektiv - läkare inom psykiatrin och samtidigt ADHD-patient.

Kan verkligen rekommendera boken till alla - patienter, anhöriga, skolpersonal och generellt alla som har med människor att göra (vilket är de flesta?). Den skiner ett ljus på något vi helt har missat i den pågående debatten om "överdiagnostik" - att det förvisso må förekomma i vissa delar av samhället men att detta knappast gäller på gruppnivå hos flickor/kvinnor.

Vill särskilt rekommendera boken till vårdpersonal i allmänhet och inom psykiatrin i synnerhet. Jag har i grunden god kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder (plus egen erfarenhet) - men denna bok tar upp fakta varvat med kvinnors upplevelser på ett sätt som en sällan får presenterat inom psykiatrisk verksamhet. Här sköts kontakter ofta på löpande band, en har inte tid att "gå ner på djupet" och det är skrämmande vanligt att ADHD-symtom hos kvinnor antingen bagatelliseras, feltolkas, eller i värsta fall vrids till och blir till en personlighetsstörnings-diagnos med underförstådd stämpel "jobbig patient".

För en "duktig flicka/utbränd kvinna" med ADHD-diagnos är denna bok en enda lång sträng av aha-upplevelser, har skrattat till igenkännande ungefär varannan mening. Så himla frigörande att höra/läsa om andras upplevelser, att äntligen känna att en inte "överdriver" ("men vadå, alla har väl svårt att lösa livspusslet?"), är en lat jävel som bara hittar på ursäkter ("alltså - ingen gillar att städa, det är bara att ta sig i kragen, du bara bryr dig inte") eller bara inbillar sig saker ("men hallå - du har ju klarat en högre utbildning, då kan en väl inte ha ADHD?"). Har alltså dessa upplevelser TROTS att jag jobbar inom en sektor som rimligen borde ha mer förståelse för mina svårigheter än någon annan. Kommer också köpa boken till min mor som jag sent insett inte har besvär med tvångsmässighet utan troligtvis ADHD som hon kämpat otroligt hårt för att kontrollera. Så många pusselbitar har fallit på plats och jag har först nu kunnat inse hur svårt hennes liv har varit genom åren och hur mycket hon offrat för att ge mig en god chans att lyckas i livet trots mina svårigheter.

Inte illa för en enda bok att fylla alla dessa behov. Läs läs läs (eller lyssna - mycket bra ljudbok med författarinnan själv som uppläsare)!