Recension av Malin Olsson

Häftad (Danskt band)
1 recension

Stark nutidsroman som berör

18 juni 2020

"Där allt börjar" av Rebecka Raffaele är en varm nutidsroman som på ett trovärdigt sätt vidrör svåra samhällsfrågor.
..
Att arbeta som sjuksköterska innebär blod, svett och tårar, vilket huvudkaraktären Jenny bittert får erfara efter en tid av oro och turbulens på arbetsplatsen. Jenny befinner sig mitt i livet, är lyckligt gift och mamma till två små barn. På det privata planet är livet på topp, men yrkesmässigt faller allt isär och Jenny tvingas agera slagpåse åt en chef som uppenbarligen bestämt sig för att göra henne till arbetsplatsens hackkyckling.
..
Denna bok är en vardagsskildring där läsaren får följa Jenny och hennes tre väninnor i deras kamp för att få livets alls pusselbitar på plats. En stark debutbok om psykisk ohälsa, missförhållanden på arbetsplatsen och vikten av att stå upp för sig själv, att våga sätta ner foten och prioritera sitt eget mående. Karaktärerna känns underbart humana, de har alla sina styrkor och svagheter och jag bryr mig om dem på riktigt. Emellanåt har jag svårt att lägga boken ifrån mig, jag vill bara läsa vidare för att få veta hur det ska gå för dem. Miljöskildringarna är riktigt fina med härlig västkustkänsla. Det känns nästan som att jag befinner mig i en stuga vid havet, långt bort från vardagens slit och stress.
..
Som sjuksköterska kan jag relatera till vissa aspekter i boken. Vi kämpar för våra patienter i en sjukvård där det råder stor personalbrist och kraven ibland känns övermäktiga. Men jag inser också hur lyckligt lottad jag är som får arbeta på en toppenavdelning med bra chefer och fina kollegor.
En stark debut om livets svårigheter. Jag ser fram emot att läsa mer av Rebecka Raffaele.