Recension av @barnbokstips

Som du fattas mig
Inbunden
1 recension

Spännande och bra

2 juli 2020

"Det finns en sak som är värre än att vara ensam i mörkret. Och det är att inte vara ensam i mörkret"
Elin Lindholm har skrivit en spännande spökhistoria som hela tiden trappas upp när det kommer till spänning och man vill läsa vidare för att se hur det går. Vi får följa ungdomarna Saga och Theo som förs samman genom mystiska sms från Saga till Theo. Det är bara det att Saga inte skickat några sms. Theo som har kompisar men som aldrig blir vald först, som känner sig ensam trots att han är bland vänner, som längtar efter att vara den man ringer först, att inte bli vald i andrahand. Theo som inte vill vara som de andra killarna där allt går ut på att skämta om varandra, håna och trycka ner varandra. Vänskap uppbyggd av elaka kommentarer men där alla säger att det ju bara är på skoj. Saga får Theo att våga vara sig själv, som att han är viktig och de har kul tillsammans tills det kommer ytterligare ett sms. Dessutom känns det som att någon är närvarande i rummet trots att ingen syns. En småläskig spökhistoria om att hjälpa någon att få ro. Samtidigt en bok om vänskap och med många kloka poänger när det gäller riktig vänskap och om att det vi fokuserar på växer så det gäller att fokusera på rätt saker.
Är det någon liten sak jag tänker inte riktigt går ihop med verkligheten är det att Theo får ledigt från skolan när Sagas mamma ringer hans lärare för att Saga är sjuk. Men äh det är ju för att få till berättelsen så det är strunt samma! Det är en bok jag vill att min äldsta son som snart är 11 ska läsa. Tänker att den kanske kan vara lite läskig att läsa själv för de yngre men då passar den ju bra att ha som högläsningsbok. 9-12 år ålderskategorin.