Användarprofil Andreas Sellfors / Betyg & recensioner / Uppbrott från jorden : Universums öde, del 1

Recension av Andreas Sellfors

Bra inledning av bokserien Universums öde

21 juli 2020

Så mina damer och herrar! Direkt i början av den här recensionen av Uppbrott Från Jorden, som är första delen av George Johansson klassiska Science Fictions serie Universums öde, bör det sägas att jag bedömer en upplaga som inte längre går att köpa. Jag säger det framförallt utifrån att Eloso Förlag lagom till bokens 40:års jubileum under 2018 gav ut den igen i en liten nyare version. Vilket jag har för avsikt att ge min åsikt om, när jag lyckats låna ett exemplar på Stockholms stadsbibliotek. Och förhoppnings tycker jag lika mycket om deras version, som jag gör om denna upplaga, som jag läst ett antal gånger sedan jag först fick upp ögonen för serien, när jag gick ut högstadiet under 1999. För denna bok är verkligen en nervkittlande berättelse om den ungdomliga rymdfararen Len Renberg. Som år 2079 ger sig i väg med buller och bång från Mars i sitt fraktskepp Morning Star. Åh sett till den status som världen befinner sig i här under början av 2020-talet, med både en pågående pandemi, och beaktansvärda miljöaktivister (som Greta Thunberg), då står vi också på tröskeln till Johanssons dystopi. Det är liksom det som är temat i den här boken. Där vi introduceras till en förbrukad planet, ett kraschat ekosystem, och ett världsherravälde som står inför randen till undergång. Så det är därmed inte konstig att Renberg sticker i väg med sitt fraktskepp, men hur det går till och vart han är på väg. Det får ni faktisk själva läsa. Allt som allt är Uppbrott från jorden en riktig bra början på Johnsson bokserie över Universums öde.