Användarprofil Nova Johansson / Betyg & recensioner / Throne of Glass

Recension av Nova Johansson

Throne of Glass
Häftad (Paperback / softback)

Inte det jag förväntade mig. Känner mig lurad.

19 augusti 2020

Jag förväntade mig en bok om en talangfull lönnmördare som får en chans att bli fri från sitt slavjobb. Bra premiss tänkte jag. Men det här är ingen mörk fantasy, Det här är en saga för unga tonåringar om en flicka som blir kär i två killar och tävlar i olika "lekar". Det känns aldrig som att något är på allvar, karaktärerna har inget djup, hon spiller knappt en droppe blod under hela boken. Inget våld, inget sex, det här är en bok för barn. Att den jämförts med Game of thrones är skrattretande, det enda som liknar GOT är att båda utspelar sig i en påhittad, medeltidsvärld. Tråkiga karaktärer som jag redan glömt bort, en "basic" storyline utan många överraskningar, känns mest som att författaren kom på en början och ett slut och fick fylla "mitten" med vardagsliv. Även kallat filler, som inte har någon betydelse allt. Det värsta av allt var klimaxen. Kungariket verkar grundats av barnkanalen, alla regler om att inte döda hit och dit går emot var boken marknadsförs som, en bok om en LÖNNMÖRDARE! Vad gör lönnmördare, tro? Inget som händer i denna boken iaf. Huvudkaraktären beter sig som en arrogant småunge, hon tänker konstant på att mörda alla hon träffar av någon anledning, men gör aldrig någonting, inte ens i situationer där hon eller andra riskerar sina liv. Det här är en jättebra bok för barn som precis lärt sig läsa och vill läsa om en tuff tjej som pussar snygga killar och har så höga moraler. Som också är en prinsessa. Och föräldralös. Så klart. Klichéerna ska vi inte ens tala om i den här boken. Den är så förutsägbar och jag förstår inte hur den kan ha så bra betyg. Marknadsför den för det den är i alla fall. Känner mig lurad.