Användarprofil Andreas Sellfors / Betyg & recensioner / Tusen strålande solar

Recension av Andreas Sellfors

Tusen Strålande Solar är en helt okej bok

21 augusti 2020

Att bli inspirerad till att läsa en bok utifrån hur handlingen framställs och sammanfattas på bokens baksida. Det är inte alltid fördelaktig. För är beskrivningen för genomgående, utspridd eller närgången, då kan dina förväntningar på boken bli alldeles för hög. Varvid du upplever boken som betydligt grådaskigare än vad den egentligen är. Vilket då just är min uppfattning av den här romanen, för rent generellt är Tusen Strålande Solar, inte en urusel översatt bok (av Johan Nilsson), med en långrandig handling om två afghanska kvinnor (Mariam & Laila), som skapar ett riktigt starkt band mellan varandra, var utifrån de hanterar det upptrappade våld som ständigt finns omkring dem; i såväl deras hem, med deras ytterst religiösa man, som på Kabuls gator. Och från kvinnornas ålder ger Miriam nästan den kärlek och omhändertagande som Laila aldrig fick från sin egen mor, innan hon dog i ett bombdåd. Så detta är alltså huvudhandlingen, som jag då trodde att jag skulle ställas inför under början av boken. Men när jag plöjt igenom över 100 sidor hade Mariam & Laila fortfarande inte träffat varandra, och Laila har inte flyttat in hos Mariam, och det fick mig att tycka att handlingen var mycket trögflytande, trots att Hosseini gör en riktig fin beskrivning i början av boken av Mariam tragiska uppväxt, - som tvingar henne att resa till Kabul för att gifta sig med en trettio år äldre man. Och, ja, jag håller med er som nu sitter och tycker att det inte är små potatis rent händelse mässigt. Vilket jag nog också tyckt om jag inte skummat igenom bokens baksida, för sammanfattningsvis är boken helt okej.