Användarprofil Andreas Sellfors / Betyg & recensioner / Flickan på hotellet

Recension av Andreas Sellfors

En helt okej ungdomsdeckare

22 augusti 2020

Här har vi en en riktig finurlig och spännande ungdomsroman av den tidigare kriminal-reportern Katarina Wennstam, i vad som skulle bli en trilogi om den kvinnliga stockholms ungdomen Alex Skarp, som löser brott som hon ramlar över i sin omgivning i Stockholm tillsammans med framförallt sin vännina Bianca (som är en ungdomlig Lisbeth Salender), och hennes pojkvän och manliga skyddsängel. Och här i första delen (i flickan på hotellet), så ställs gänget inför ett fall, där en tjej i deras egna ålder hittas mördad på ett hotell i centrala Stockholm, vilket hon får reda på när hon råkar överhöra när hennes bonusmamma, som är polis, pratar om dödsfallet med hennes far, när de tror att inte Alex är hemma. Men det är hon alltså, och först vill hon då bara få veta vem som mördats, för det kan ju vara någon som hon själv känner. Men det vill inte hennes bonus mamma berätta. Så då går hon upp till Bianca, som alltså är en riktigt datanörd, och de tar inte någon vidare tid, innan de har luskat fram utifrån flera sociala medier vad både den mördade tjejen heter och var hon bor.

Så likt gänget i The Famous Five av Enid Blyton kan de inte låta bli att ta göra sin egna utredning, eller framförallt är det Bianca som vill undersöka mordet så långt som det är möjligt. Det dröjer därför inte länge innan hon lyckas övertala Alex till att infiltrera hotell personalen. Men vad för information som Alex lyckas få fram, när hon ser till att bli anställd på hotellet utifrån falska grunder, det får ni själv läsa, och då lär ni nog förmodligen sluka boken ganska snabbt, för språket är både kompakt och enkelt. Vilket inte är negativt i detta sammanhang, för det gör att handlingen inte stannar av med massa onödiga sidspår. Nej, i stället är det en mycket kompakt och intressant berättelse. Och enda anledningen till att boken inte får topp betyg, det är att andra delen i serien är ännu bättre.