Användarprofil Gustavs bokhylla (finns på instagram) / Betyg & recensioner / Mer väsenologi

Recension av Gustavs bokhylla (finns på instagram)

Snygg och spännande bok om väsen

24 september 2020

Gustav 10 år:
Jag läste Mer väsenologi och den är lika bra som första boken som heter Väsenologi. Ingela Korsell som skrivit boken och Reine Rosenberg som illustrerat bilderna tror inte på väsen men är väsen-nördar. Jag tror inte heller på väsen men det är roligt att tänka hur det skulle vara om de fanns på riktigt. Tänk om man skulle få sällskap ner till skolan med lyktgubben eller Havsvråt om man var och badade. Det skulle vara lite läskigt.

Om du läser Mer väsenologi kommer du att lära dig en massa saker om väsen och folktro. Det var hur man trodde att världen var. Det är flera historier som är nerskrivna i boken så man börjar fundera på om det faktiskt har funnits eller finns på riktigt. Man blir lite osäker nästan när man läser boken.

Illustrationerna är jättefina och jag gillar faktarutorna.

AC (mamma):
Vi hann inte mer än få hem boken förrän Gustav började läsa så det blev ingen läsning tillsammans. Istället fick jag läsa ikapp snabbt för att kunna diskutera boken med Gustav. Jag håller helt med Gustav om att boken är lika fin som den första och även om det är två böcker så behöver man inte ha läst första boken för att uppskatta denna bok. Det finns lite av varje i boken så alla typer av läsare får stimulans. Du har faktarutor, sagor (historier) och fina illustrationer som gör att det känns som att du är där. Det finns förklaringar för vad folktro är och information om djur som fanns med i sägner. Längst bak i boken finns ordförklaringar och en karta där landskapsväsen finns med. Den är skapad av etnologen Ebbe Schön och den tyckte jag var lite kul.

En perfekt presentbok att ge bort till någon annan eller sig själv. En bok man vill ha framme som skapar dialog och som är snygg.