Användarprofil Olof Österman / Betyg & recensioner / Freedom

Recension av Olof Österman

Freedom
Häftad (Paperback / softback)

Boken som räddar världen

27 september 2020

Denna bok levererar, genom biologiskt, mänskligt tillstånds-lösande vetenskap, den välbehövliga och banbrytande psykologiska insikten om vad det innebär att vara människa. Den konfronterar elefanten i vardagsrummet, av vårt motsägande, splittrande, upprörda, potentiellt hemska, men också empatiska, samarbetsinriktade och kärleksfulla beteende, och läsaren som är subjektet, får sig själv förklarad och svar på den inre frågan om sin egen och andras godhet, vilket är det yttersta och fantastiska, förlösande värdet i denna bok, som riktigt har blivit kallad av Harry Prosen, en tidigare president för den kanadensiska psykiatriska föreningen, för "boken som räddar världen". Denna bok räddar världen genom att ge alla människor förståelse för sig själva, specifikt för våra inre upprörda känslor och beteende, där detta förklaras som en konsekvens av en konflikt som bröt ut mellan vårt intellekt och instinkter i en fas i vår evolutionära utveckling, vilken förståelse hjälper oss att se på oss själva och andra och vårt beteende utifrån ett förstående perspektiv där missförståndet kring dessa ej-ideala känslor och beteenden, att det skulle innebära att vi är onda eller värdelösa, ej gör sig gällande längre. Hela denna stora kris i vårt medvetande, att vi kanske är onda varelser, är i och med denna bok, helt bortförklarad genom biologisk vetenskap som förklarar det missförstånd vi har behövt leva med och ersätter det med sanningen. Som Jesus har sagt, "the truth will set you free" och den situationen har aldrig gjort sig mer gällande än vad den gör nu, i den här boken, specifikt genom förståelse och validering av vår godhet. Denna bok är helt enkelt genombrottet av förståelse mänskligheten har väntat på och den öppnar, genom förståelse och inte dogma, den riktiga, totalt legitima, världen av frid och samarbete som vi har väntat på.