Användarprofil @Barnboksfamiljen på instagram / Betyg & recensioner / Uppvaknandet

Bra men startbok

8 oktober 2020

Detta är alltså den första boken i en ny serie "Den längsta resan" och det märks också i boken. Dels måste Linde starta upp serien och introducera karaktärer och storyn långsiktigt men även få till en lockande och spännande berättelse som fångar barnet. Det går både bra och dåligt.
Berättelsen är lockade men det som i boken är det lite mer spännande problemet avhjälps för fort enligt oss. Istället är det relationer och existensiella tankar som breder ut sig. Det behöver inte vara fel men ihop med bokens introduktionsupplägg blev det lite för mycket för min A. När jag hade läst sista sidan så utstötte han "VA?!" och tyckte inte boken kunde vara klar. Men samtidigt lockar boken till fortsatt läsning och vi vill veta vad som händer i nästa del. Så när väl andra delen släpps se till att låna bägge delarna med en gång.

Linde har haft ett tydligt normperspektiv när hon skrivit berättelsen. Utan att det påpekas så skriver hon in många normbrytande detaljer i berättelsen, som då enbart känns självklara och normaliseras. Exempelvis att Sirius har två mammor som fortfarande är i dvala i sina kapslar, Aleenas föräldrar utmanar könsnormer på olika sätt i sitt föräldraskap och arbetsrutiner och huvudkaraktärerna har olika hudfärger. Hudfärg exempelvis synliggörs enbart i bilder och kommenteras i övrigt inte.

Detta är en bok som riktar sig till ca 9-12 år och som också har ett lättläst format. Utgiven av @hegasforlag som är experter på lättlästa böcker för alla åldrar så att alla ska få läsa spännande och aktuell litteratur för sin ålder men ändå på en adekvat läsnivå.

Detta är absolut en bra och välskriven bok. Efter att ha läst Camillas tidigare böcker så är jag säker på att denna serie har stor potential så det ska bli kul att fortsätta läsa kommande delar.