Användarprofil Meow / Betyg & recensioner / Kommunistiska manifestet

Recension av Meow

En rekommendation

18 oktober 2020

Det kommunistiska manifestet är ofta rekommendationen för en introduktion till kommunismen, för till skillnad från majoriteten av Marx andra verk är den ganska tillgänglig. Låt oss vara ärliga; lika viktigt ett arbete som det är, kapital är en extremt tjock bok, och svårt att läsa sig igenom om man inte är flitig. Däremot kan man läsa manifestet på en eftermiddag med liten eller ingen esoterisk kunskap om socialistisk eller kommunistisk teori. Dessutom vet du att det är ett manifest som låter viktigt, officiellt, och allomfattande!

Denna tillgänglighet leder till en sekundär anledning till att folk rekommenderar det, vilket har att göra med bekräftelseförmåga. Manifestet är en politisk broschyr, en polemik; inte en komplex filosofisk avhandling. Om man antar att manifestet är summan av marxistisk eller kommunistisk (de två används vanligtvis omväxlande i USA, med liten hänsyn till den faktiska innebörden av endera termen), blir det ganska lätt att argumentera mot kommunism och "bevisa" att det antingen inte fungerar eller inte är nödvändigt längre.

När någon frågar brett "var kan jag lära mig om kommunism / socialism?" eller "vilka böcker om kommunism / socialism ska jag läsa?", nämns det kommunistiska manifestet ungefär 99% av tiden, och 99% av dessa omnämnanden är av människor som aktivt argumenterar mot kommunismen. Jag tror inte att alla (eller till och med de flesta) antikommunisterna som behandlar manifestet som den kommunistiska texten nödvändigtvis gör det så skadligt; troligen inte vet de helt enkelt inte bättre eftersom det är en naturlig tendens att läsa saker du håller med (eller som på annat sätt förstärker dina egna åsikter) snarare än saker som i grunden utmanar hur du ser världen.

Så, åtminstone enligt min egen erfarenhet, rekommenderas manifestet ofta som en introduktion till kommunismen eftersom det är kort och lättläst, särskilt jämfört med andra saker som Marx skrev, och eftersom det är ganska lätt att hitta brister i och att argumentera emot.

1 av 3 personer tyckte att den här recensionen var till hjälp.