Användarprofil Veri / Betyg & recensioner / Hem till mig

Recension av Veri

Hem till mig
E-bok (EBook)
1 recension

En bra bok, rekommenderas verkligen

11 januari 2021

Huvudpersonen Ove har många sidor, han är sympatisk, ja det är han, han är också mycket snäll mot sina patienter,( hoppas det finns sådana läkare), han är rörig, charmig och trevlig. Man kan säga att han också är sexmissbrukare eller kvinnomissbrukare eller kärleksmissbrukare? Men den empati och hänsyn som han visar för sina patienter är så gott som bortblåst när det gäller de kvinnor han är gift med eller de älskarinnor han träffar, han är inte direkt elak mot dessa men kanske indirekt, han sviker och ljuger oavbrutet och utsätter sin familj (fruar och barn) även älskarinnorna för obehagliga och pinsamma situationer.

Ove trivs med det liv han lever annars hade han inte hållit på med det i över 30 år. Han kan inte låta bli att ljuga och vara otrogen. Han har inte varit närvarande pappa för sina äldsta döttrar vilket bekräftar det stela och distanserade relationen mellan honom och äldsta dottern. Ove är också dålig på att upprätthålla kontakt med sina gamla vänner och blir med åren mer och mer ensam och isolerad.

Ove är egoistisk och självfixerad, i boken kan man som läsare få intryck att Ove tar lätt på livet utan någon tanke på konsekvenserna som påverkar många människor. En del som läst boken och som jag diskuterat med har en psykologisk förklaring gällande Oves katastrofala beteende. Dessa säger att det är synd om Ove och att hans beteende verkar vara tvångsmässigt, man hävdar att han har låg självkänsla eller suddig identitetsbild och att Ove är förvirrad. Jag får en känsla att Oves handlingar är medvetna och noggrant planerade hur de ska genomföras. Men det är klart att det kan finns något som driver Ove framåt i rasande fart som kan förklaras psykologiskt.

Livet går, kvinnorna utbyter varandra och Ove anpassar sig till varje händelse och situation i livet, till varje ny kvinnas personlighet. När Ove blir äldre blir han till och med nostalgisk, hans tankar kretsar då ofta kring hans liv då och nu och de år som försvunnit så fort. Han funderar en hel del också kring sin manlighet som håller på att svika honom. Det är stort slag för Ove. Självinsikten framkallar ångest och han känner sig ensam och övergiven.

Det är omöjligt att enbart tycka illa om Ove. Ibland berör hans uppträdande på djupet. Som tex hans empatiska hållning mot precis alla hans patienter, han tar sig tid att lyssna och känna in den han pratar med. Ove är en sammansatt person. Som läsare väntar man och önskar spänt genom hela boken att han ska komma till sans och förnuft och inte fortsätta äventyra allt fint han har i sitt liv.

Trude Marsteins skriver lättförståeligt, vardagligt och med humor. Språket är begränsad till Oves värld. Tempot i språket är spännande, fångar läsarens intresse och man vill bara fortsätta läsa.....i väntan på den stora katastrofen......

Rekommenderas!👍
Veri